חיזוק מערכת החיסון לסובלים מעייפות כרונית

ויטמיניםתוספי תזונה הם מרכיב חיוני בטיפול בתסמונת עייפות כרונית. מחקרים הראו כי חוסרים קבועים בחומרים מזינים חיוניים עלולים להוביל למצב זה. חוסרים אלו עשויים להקטין את המידה שבה הגוף מסוגל לספוג חומרים מזינים אחרים ולהשתמש בהם.

הדרישות הפיזיולוגיות של מצב רפואי כרוני מחייבות אספקת תמיכה תזונתית נוספת, במיוחד לאור הבעיות הרבות הנפוצות במערכת העיכול, בקרב אנשים הסובלים מעייפות כרונית, ולכן רוב הרופאים ממליצים על ויטמינים ותוספי תזונה כחלק מתוכניות הטיפול.

תוספי תזונה חיוניים לתוכנית ההתאוששות ממצב זה. הם מסייעים לעורר את המערכת החיסונית, הבלוטות ומערכת העיכול, ומסייעים לייצוב הגוף והרגעת מצב הרוח. הם מקדמים אף זרימת דם טובה וחמצן לגוף כולו, ההכרחיים לאנרגיה וחיוניות גבוהה.

הויטמינים והתוספים המומלצים לסובלים מתסמונת עייפות כרונית

ויטמינים ומינרלים רבים שימושיים לטיפול ומניעת עייפות. כל מטופל זקוק לתוכנית טיפול תזונתית שונה, בהתאם למגוון התסמינים, אך התוספים הנפוצים המומלצים כוללים:

אצטיל L קרניטין

מספר מחקרים הראו שעייפות כרונית מאופיינת במחסור של תוסף זה, החיוני להובלת חומצות שומן ארוכות שרשרת לתוך המיטוכונדריה של התאים, על מנת לספק אנרגיה לשרירי השלד והלב. מחסור בקרניטין גורם לעייפות, חולשת שרירים, חולשה כללית, הפרעות קצב לב וחמצת רקמות.

נוגדי חמצון

חומצה אלפא ליפואית, ויטמין E, ויטמין C וויטמין D הם קבוצת ויטמינים נוגדי חמצון, המכילים מינרלים ואנזימים המסייעים להגנת התאים מפני נזק רדיקלים חופשיים. קיימות עדויות רבות המעידות על כך שעייפות כרונית מייצרת סטרס חמצוני, ולמטופלים רבים מומלץ לקחת נוגדי חמצון המפחיתים את הלחץ החמצוני, ומשפרים את תפקוד המיטוכונדריה. הרופא רושם את נוגדי החמצון המתאימים למטופל באופן אישי בהתאם לחומרת התסמינים.

קו אנזים Q10

זהו אנזים מסיס שומן, הנחשב לאחד מהתוספים הנפוצים ביותר בשימוש לעייפות כרונית, בשל חשיבותו בייצור אדנוזין, מקור הסלולר של האנרגיה. תוסף זה מפחית עייפות, ומקל חולשת שרירים וכאבים. הוא נחשב אף לאחד התוספים הבודדים המשפרים בעיות תפקוד קוגניטיבי. תפקידו כמחסל רדיקלים חופשיים מוביל לשיפור המערכת החיסונית.

חומצות שומן חיוניות. חומצות שומן חיוניות כגון אומגה 3, אומגה 6, שמן דגים, שמן פשתן, שמן נר הלילה, שמן בוראג זרע, יעילים בשמירת מבנה ותפקוד קרום התא, במיוחד במערכת העצבים. הם פועלים אף כמאפנני מערכת חיסוניים, משפרים את פעילות מערכת החיסון ומעכבים תגובה חיסונית מוגברת.

ויטמין B12

זריקות ויטמין זה יעילות לאנשים הסובלים מעייפות כרונית, גם בשל המחסור שלו בגוף או כסימן לאנמיה.

ויטמין B קומפלקס

עובד לביצוע תפקודים מטבולים חיוניים, כולל חילוף חומרים של גלוקוז, ייצוב כימיית המוח, ואיון אסטרוגן. תהליכים אלו מסדירים את רמת האנרגיה והחיוניות של הגוף.

ויטמין B6

חיוני ביותר בהקלת ומניעת עייפות, ותומך בתגובה חיסונית בריאה. הוא מסייע בשיפור פעילות תאי T, והופך אותם להיות יעילים יותר בהשמדת חומרים מזהמים בגוף.

ויטמין A

מסייע בהגנת הגוף מפני פלישת פתוגנים כגו וירוסים, העשויים לעורר תסמונת עייפות כרונית, כמו גם בהגנה מפני חיידקים, פטריות ואלרגיות. הוא תומך בייצור ותחזוקת עור בריא, משפר את תפקוד הריאות, מערכת העיכול, שלפוחית השתן וצוואר הרחם. כשרקמות אלו בריאות, פולשים מתקשים לחדור לגוף. ויטמין A משפר אף את המערכת החיסונית באמצעות הגברת פעילויות התאים הנלחמים במחלה זיהומית.

ויטמין C

חיוני ביותר לטיפול בעייפות. הוא תומך במערכת החיסונית ומונע עייפות הנגרמת כתוצאה מזיהומים. הוא מגרה את ייצורן האינטרפרון, כימיקל הנמצא בגוף למניעת התפשטות וירוסים בגוף. ויטמין C הכרחי לבריאות תאי דם לבנים לייצור הנוגדנים שלהם, ומסייע לגוף להילחם בזיהומי חיידקים ופטריות.

ויטמין E

משפר את התגובה החיסונית ברמות גבוהות, ונחשב לנוד חמצון חשוב. הוא מגן על התאים מפני ההשפעות ההרסניות של מזהמים סביבתיים העלולים להגיב עם קרום התא. הוא מגדיל את הישרדות תאי הדם האדומים, ונחשב כחומר מזין חיוני למניעת אנמיה.

ביופלבונואידים

נוגדי חמצון רבי עוצמה המסייעים להגנת התאים מפני נזק רדיקלים חופשיים. הם מסייעים להגנה מפני עייפות הנגרמת כתוצאה מתגובות אלרגיות, היות והתכונות האנטי דלקתיות שלהם מסייעות למניעת ייצור ושחרור תרכובות כגו היסטמין לאוקטריאנים המקדמים דלקת.

הביופלבונואידים מכילים קוורצטין, חומר בעל תכונות אנטי עוצמתיות המגנות מפני זיהומים, מעכב שחרור תרכובות אלרגיות מתאי פיטום, תאי העיכול ודרכי הנשימה, ומשחרר היסטמין.

דילוג לתוכן