זכויות הסובלים מתשישות כרונית

זכויותתסמונת העייפות הכרונית פוגעת באופן מהותי באיכות החיים של הסובלים ממנה, כולל פגיעה בכושר התפקוד היומיומי וכושר העבודה. אנשים הסובלים ממצב זה זקוקים להבנה מקיפה בכל הנוגע לזכויותיהם בנושא הביטוח הלאומי, כך שיוכלו לממש באופן שלם ומלא את זכויותיהם מצד אחד, ולהפחית את סיכויי דחיית תביעתם, מצד שני.

הפנייה למימוש קרנות הפנסיה, והתייצבות מול הוועדות הרפואיות במוסד לביטוח הלאומי, או הגשת ערעור במקרה של דחיית תביעה, מתחילה עם הבנת מלוא הזכויות המגיעות לסובלים מעייפות כרונית.

הצורך בהבנת מלוא הזכויות

תסמונת עייפות כרונית אינה מצב עליו ניתן להצביע בבירור כפי שמתאפשר באמצעות בדיקות הדמיה או בדיקות דם. הגורם להתרחשות המצב אינו ידוע, אך הוא פוגע באופן ברור בתפקוד. המצב מאופיין בתשישות מוחלטת, ועייפות מתמשכת שאינה זוכה לרענונן לאחר מנוחה טובה.

היות ולא ניתן להוכיח באופן ברור ולאבחן באמצעות בדיקות שגרתיות מצב של תסמונת עייפות כרונית, נציגי המוסד לביטוח לאומי עשוי להתכחש למצב ולא לאפשר הענקת זכויות כלכליות. אך הסובלים מהתסמונת חווים תסמיני שפעת קבועה כולל תסמיני כאבי פרקים ושרירים, כאבי ראש, הפרעות שינה, בעיות זיכרון וריכוז, חרדה, דיכאון, חולשה, ופגיעה בתפקוד המעיים עד התפתחות תסמונת מעי רגיש. מצבים אלו דורשים התייחסות רפואית מלאה, כמו גם התייחסות ממשלתית בדומה לכל מצב רפואי אחר.

זכויות הביטוח הלאומי לסובלים מעייפות כרונית

אדם הסובל ממצב זה בדרך כלל אינו מסוגל לתפקד או לעבוד, ומכאן זכאותו להטבות כלכליות הכוללות קצבת נכות מעבודה או קצבת נכות כללית, אותה מעניק המוסד לביטוח לאומי. קרן הפנסיה או חברת הביטוח, אם קיימת פוליסה או קרן מסודרת, מאפשרות הענקת תגמולי אובדן כושר עבודה.

זכויות הביטוח הלאומי ניתנות למימוש באמצעות הגשת בקשה לביטוח לאומי, להכרה במצבו והגדרתו כנכה. לאחר הגשת הבקשה מתכנסת ועדה רפואית לקביעת גובה הנכות המגיעה. במקרה בו נקבעה נכות גבוה מעשרים אחוזים, ניתן לקבל זכויות שונות כגון שיקום מקצועי. במקרה בו כתוצאה מעייפות כרונית נקבע מצב של הפחתה ביכולת התפקוד בעבודה או אובדן כושר עבודה, עד לרמה של 50%, מעניק הביטוח הלאומי קצבת נכות כללית.

התייצבות מול ועדה רפואית

המוסד לביטוח לאומי קובע את גובה אחוזי הנכות בהתאם ליכולת התפקודית של הסובל מעייפות כרונית. קביעה זו מתבצעת באמצעות כינוס ועדה רפואית. במפגש עם הוועדה הרפואית יש להציג את הבדיקות הרפואיות המוכיחות את התסמונת, כולל בדיקות דם, מיפוי עצמות ואישורים רפואיים המעידים על התרחשות התסמינים. עם בדיקת ממצאים אלו, מחליטים נציגי הוועדה על גובה אחוזי הנכות. במקרים מסוימים ניתן אף פטור מתשלומי מס הכנסה.

יחד עם זאת, אנשים הסובלים מעייפות כרונית, נדרשים להבין כי אם ייקבע מצב בו למרות התסמינים הם מסוגלים לתפקד במהלך היומיום ובעבודה, ובמיוחד כשרמת שכרם אינה נפגעת, לא תיקבע להם הטבה כלכלית כלשהי או קצבת נכות.

קראו עוד:

מה לעשות כשאתם לא מצליחים להירדם

דילוג לתוכן