עייפות כרונית בעיניים

עייפותעייפות כרונית בעיניים או מאמץ עיניים הוא מצב שכיח ומטריד. התסמינים כוללים עייפות, גירוד, וצריבה בעיניים. אמצעי זהירות והפעלת היגיון התנהגות בריאה בבית, בעבודה ובחוץ, מסייעת למניעת או הפחתת מצב זה.

אך לעיתים מעידים התסמינים על מצב בסיסי המצדיק טיפול רפואי. אם עייפות העיניים נמשכת למרות נקיטת אמצעי זהירות פשוטים, יש להתייעץ עם רופא, במיוחד אם המצב משויך לכאבי ראש או בעיות עיניים כגון חוסר נוחות; ראייה כפולה; או שינוי משמעותי בראייה.

הגורמים לעייפות כרונית בעיניים

כל פעילות הכרוכה בשימוש מאומץ בעיניים, כגון שעות ארוכות של נהיגה, כתיבה או קריאה, עלולה לגרום לעייפות עיניים. חשיפה לאור בהיר או הפעלת מאמץ לראות באור עמום מהווים אף הם גורמים למצב זה. אחד הגורמים הנפוצים ביותר הם בהייה ממושכת במכשירים דיגיטליים כגון מסכי מחשב; טלפונים חכמים; ומשחקי וידיאו.

סוג זה של עייפות עיניים מכונה לעיתים תסמונת ראיית מחשב. המחלה תוקפת כ-50% עד 90% מהעובדים על מחשבים.

לא רק זאת, הערכות רפואיות מסוימות קובעות שמדובר בתסמיני עיניים הקשורים למחשב ועשויים להיות אחראים על עד כ-10 מיליון בדיקות עיניים, כטיפול ראשוני, מידי שנה.

הבעיה צפויה לגדול ככל שיותר אנשים ימשיכו להשתמש בטלפונים חכמים ומכשירים דיגיטליים אחרים המוחזקים ביד. מחקרים מראים כי אנשים המשתמשים במכשירים דיגיטליים ומחזיקים אותם קרוב לעיניהם, גורמים לעיניים לעבוד קשה יותר מהרגיל, היות ומופעל מאמץ להתמקדות בגדלי גופנים זעירים.

מכשירים דיגיטליים קשורים לעייפות עיניים גם בשל הנטייה למצמץ בתדירות נמוכה יותר במהלך בהייה במס מחשב. אנשים בדרך כלל ממצמצים כ-18 פעמים בדקה, במצב טבעי המרענן את העיניים. אך מחקרים מראים כי השימוש במחשבים ומכשירים דיגיטליים אחרים גורם ליובש, עייפות, גירוד ועיניים בוערות.

תסמיני עייפות עיניים

מצב זה קשור לתסמינים שאינם נוחים ומטרידים, כגון:

  • עיניים כואבות או מגורות
  • קשיים בהתמקדות
  • עיניים יבשות או דומעות
  • ראייה מטושטשת או כפולה
  • רגישות מוגברת לאור
  • כאבי צוואר וכתפיים.

תסמינים אלו מפחיתים את התפוקה, ומוגברים באמצעות מניעת שינה. במהלך השינה, העיניים מחדשות את תפקודן עם חומרים מזינים חיוניים. חוסר שינה עלול לגרום לגירוי מתמשך בעיניים.

מניעת עייפות בעיניים

ניתן למנוע או להפחית את התסמינים באמצעות הקפדה על שינויים פשוטים בהרגלי העבודה או הסביבה. כך, למשל, ניתן לשנות את התנהגויות העבודה מול מחשב באופנים הבאים:

גובה המסך – יש להניח את המסך בגובה של 20-26 סנטימטרים בגובה העיניים, ומעט נמוך מהן.

ניקוי אבק – יש לנקות בקביעות את האבק וטביעות האצבע מהמסך. הפחתת כתמי המסך מונעים בעיות בוהק והשתקפויות. בנוסף, נגיעה במקלדות או מסכים מלוכלכים, ולאחריהם נגיעה בפנים או בעיניים, מחדירה לעיניים חומרים מזהמים.

מסכים מסתובבים – מסכים הניתנים להטיה מקלים את עייפות העיניים.

מסנני קרינה – מומלץ להשתמש במסנני בוהק מעל המסך.

דילוג לתוכן