הקפדה על שעות שינה – למה זה כל כך חשוב ללוקים פיברומיאלגיה ועייפות כרונית?

עייפותפיברומיאלגיה ותסמונת העייפות הכרונית נחשבות להפרעות נפרדות, אך קשורות. התסמין המשותף לשני המצבים הוא עייפות חמורה ביותר המפריעה להתנהלות תקינה בחיים ונובעת מנדודי שינה חמורים.

שינה בפיברומיאלגיה ועייפות כרונית

שיפור השינה הוא מרכיב מהותי בתכנית הקלת עייפות בפיברומיאלגיה. מחקרים מוכיחים ששינה משפרת את מצב הרוח, יכולת ההתמודדות עם כאבים, ואת התחושה הכללית במהלך היום. ללא קשר לגורמים לעייפות כרונית, שליטה על איכות השינה מובילה ליתרונות חיוביים במצב הרוח, הפגת העייפות ושיפור הריכוז.

מחסור כרוני בשינה משפיע על הבריאות הכללית ומחמיר כאבי פיברומיאלגיה. התחושה היא של חולי כללי ותשישות העלולים להוביל לנזק במערכת החיסונית. טיפולי פיברומיאלגיה מכוונים לשיפור איכות השינה, על מנת לשפר את תסמיני המחלה האחרים.

חיים עם פיברומיאלגיה ועייפות כרונית

כדורי שינה אינם התשובה, שכן הם אינם מיועדים לשימוש לטווח הארוך, והחיים עם פיברומיאלגיה כרוכים בטיפול שהוא מעבר לנטילת גלולה פשוטה. טיפול עצמי מהווה את עיקר תכנית ההתאוששות, והמטופלים נדרשים להקפיד על פעילות ולא על פסיביות.

בדיקת התסמינים. תחילה יש להיבדק לגבי תסמיני נחירות ובעיות נשימה הקשורות לשינה. דום נשימה בשינה, אלרגיות ושקדים גדולים הן בין האפשרויות, ומצבים אלו ניתנים לטיפול.

שינויים בסגנון החיים. כגון הפחתת קפאין, אלכוהול ועישון, משפרים את איכות השינה. יש לשנות אף את הרגלי השינה ולהפוך, למשל, את חדר השינה לאזור ידידותי יותר לשינה באמצעות הגבלת רעשים, אורות וגירויים אחרים כגון חיות מחמד; שמירת טמפרטורת החדר ברמה סבירה והצעת המיטה עם מצעים נוחים; נקיטה בפעולות מרגיעות לפני השינה כגון האזנה למוסיקה או קריאה; והימנעות מקרינת מסכי מכשירים דיגיטליים ליד המיטה.

במצב של קשיי הירדמות. מומלץ לקום ולנקוט בפעולה נינוחה בחדר אחר, ולהימנע מהתהפכויות במיטה תוך דאגות והחמרת המצב. במצב רגוע יותר ותחושת עייפות שמתפשטת בגוף, ניתן לשוב למיטה.

הימנעות מתנומות. יש לוודא שזמן השינה מורכב מלוח זמנים קבוע. אנשים רבים הסובלים מעייפות כרונית חווים בעיות עם קצב היממה, ומתפתים לנמנם במהלך היום, אך שינה בשעות היום מגיעה על חשבון שינה בשעות הלילה.

הפחתת לחצים. שיטות הרפיה כגון יוגה, פילאטיס ומדיטציה מסייעות לשינה טובה יותר, ומנרמלות את קצב פעולת הלב ורמות לחץ הדם כך שהתחושה הכללית טובה יותר. טיפול פסיכולוגי, דמיון מודרך או טיפולי ביופידבק מסייעים להקלת חרדה, מתחים ולחצים.

פעילות גופנית. על בסיס קבוע חשובה אף היא לשיפור השינה. היא מפחיתה כאבים, נדודי שינה ועייפות. התרגילים משפיעים באופן עמוק על מצב הרוח, המשקל והאנרגיה, ופעילות גופנית המבוצעת במים מקלה על המפרקים ומשפרת את תסמיני הפיברומיאלגיה.

פיזיותרפיה. למרות שהטיפולים עשויים להיות מורכבים או כואבים לטווח הקצר, יש להקפיד עליהם, שכן הם מפחיתים את הלחץ הפיסי והנפשי, מסייעים לשינה ומפחיתים עייפות.

קביעת הקצב. מתינות חשובה בפיברומיאלגיה ועייפות כרונית. כשאנשים חשים בטוב, הם נוטים להיות פעילים יתר על המידה, ואז משלמים את המחיר לאחר מכן ומוותרים על פעילות גופנית לחלוטין, בשל בעיות שינה, תחושות עייפות והחמרת המצב. לכן חשוב להקפיד על פעילות מתונה כשהדגש מוצב כל הזמן על שיפור איכות השינה.

טיפולים משלימים. כגון עיסוי ודיקור מסייעים לאנשים הסובלים מפיברומיאלגיה. הם משפרים את איכות החיים, מגבירים את האושר, מסייעים לריכוז, מגבירים את האנרגיה והריכוז, ומפיגים כאבים.

דילוג לתוכן