הכימיה של קפאין, ניקוטין ושינה

הכימיה של קפאין, ניקוטין ושינהככל שלוח הזמנים הופך להיות יותר ויותר עמוס, מתעורר הצורך בוויתור על חלק מהפעולות. ברוב המקרים, אנשים נוטים לוותר על שינה. המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, מעריך כי מיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים ממחסור כרוני בשינה. הסיבות הן בדיוק מה שהייתם מצפים.

הן כוללות יותר מדי אחריות בעבודה, לחצים בבית, צפייה מופרזת בטלוויזיה, וגלישה באינטרנט עד השעות הקטנות של הלילה. אך קיימים שני גורמים משמעותיים אחרים שעלולים להשפיע על השינה: קפאין וניקוטין.

השפעות צריכה מוגברת של קפאין במהלך היום

כשבתי קפה מפוזרים בכל פינה, גובר הפיתוי לשתות קפה כדי לשמור על הערנות. קרן השינה הלאומית קובעת שקפאין נקרא התרופה הפופולארית ביותר בעולם. מעבר לרכיבים בקפה, קפאין נמצא בכל רכיב מזון כמעט, החל מתה ושוקולד, ועד לתרופות וחלק מהמשקאות הקלים.

אחת הסיבות לפופולאריות זו היא יכולת הקפאין להגביר באופן זמני את הערנות כשמתעוררת תחושת ישנוניות. תהליך זה מתבצע באמצעות שאיבת ייצור האדרנלין והתערבות בכימיקלים הגורמים לשינה, באופן מואץ. הקפאין נספג בגוף במהירות, בתוך רבע שעה, וחודר לזרם הדם דרך הבטן והמעי הדק.

השפעות קפאין על ערנות

אך החדשות אינן טובות. מומחי שינה, אלרגיה ובריאות הסינוסים מסבירים שקפאין הוא ממריץ, ולכן מעכב את השינה. הוא נשאר בגוף למשך פרק זמן ארוך יחסית, והשפעותיו מתפוגגות רק כעבור שש וחצי שעות. עודף קפאין עלול לגרום לנדודי שינה, אשר עשויים להתבטא כבעיה בהירדמות או שמירה על שינה רצופה. כמות "נורמאלית" צריכת קפאין היא שלוש כוסות קפה ביום.

צריכה מוגזמת היא שש כוסות קפה או יותר ביום. עודף קפאין עלול לגרום להשתנה תכופה ויקיצות תכופות לשירותים במהלך הלילה.

השפעות גמילה מקפאין

למרבה האירוניה, גם ההימנעות מקפאין עשויה לגרום לבעיות שינה זמניות כתוצאה מתהליך הגמילה עימו מתמודד הגוף. בדומה לגמילה מכל חומר ממכר, השינה מושפעת מהתגובה האוטונומית המוגברת, המתבטאת בעצבנות, בחילות, דופק מואץ, וכאבי ראש.

כל ההשפעות האלו מנוגדות לחלוטין לשלווה הרגועה הנדרשת לשינה טובה ואיכותית. כאשר הגוף מתרגל לכמויות המופחתות של הקפאין, תסמינים אלו חולפים.

ניקוטין עלול לגרום לבעיות שינה

גם ניקוטין הוא ממריץ, ותופעות הלוואי שלו עלולות לגרום לנדודי שינה ותסמיני גמילה הזהים להשפעות הקפאין. עישון עלול אף ליצור אינסומניה או להתפתח למחלת הנשיקה. מחקרים הראו שהשינה של מעשנים פחות עמוקה בהשוואה לאנשים שאינם מעשנים. ההבדלים המשמעותיים ביותר מתרחשים בשעות המוקדמות של הערב, הזמן שבו רמות גבוהות של ניקוטין נוכחות בדם המעשן.

מדענים משערים גם שמעשנים חווים תסמיני גמילה בשעות הבוקר, המשפיעים אף הם על בעיות שינה. אין ספק שקפאין וניקוטין עלולים לגרום לנדודי שינה ולהפריע לשינה איכותית. לכן מומלץ להפחית את צריכת הקפאין, להיגמל מעישון ולישון טוב יותר.

אולי יעניין אותך גם:

תשישות נפשית עלולה להוביל להתמוטטות עצבים

דילוג לתוכן