תשישות נפשית עלולה להוביל להתמוטטות עצבים

תשישות נפשית מוכרת גם כהתמוטטות עצבים וכשחיקה. היא יכולה להיגרם ממגוון מצבים גופניים ונפשיים ולהכניס את האדםתשישות נפשית עלולה להוביל להתמוטטות עצבים הלוקה בה לחרדות ולדיכאון. מהי תשישות נפשית, מה התסמינים והטריגרים שלה ואיך אפשר לטפל בה? המשיכו לקרוא ולימדו עוד על תשישות נפשית.

מה הם הגורמים לתשישות נפשית?

תשישות נפשית יכולה להיגרם מכל מיני סיבות, פיזיות ונפשיות. מושג זה מתאר תקופת זמן בה האדם חווה מצוקה נפשית עצומה.

מחלה זו מוכרת כבר מאות שנים ויוחסה יותר לנשים מאשר לגברים. כבר ב-1887 מאמר שפורסם במגזין רפואה אמריקאי פרסם שנמצא כי נשים סובלות יותר מתשישות נפשית בעיקר במקרים בהן הן דואגות מאוד מכל מיני אסונות ודברים שעלולים לקרות לילדיהן, בעליהם או להן עצמן.

אולם, כדי להסביר שתשישות נפשית יכולה להתרחש גם בגברים, בשנת 1950 פורסם מחקר שהציג שתשישות נפש היא לא רק תופעה שקורית אצל נשים אלא גם אצל גברים, ולא סתם גברים אלא אנשי עסקים במעמד גבוה.

אנשים רבים לא לוקחים ברצינות את המושג התמוטטות נפשית או תשישות נפשית אבל רופאים אומרים שזהו מצב אמיתי, מחלה לכל דבר.

אילו תסמיני נלווים לתשישות נפשית?

העידן שאנו חיים בו היום מלווה בהמון לחצים, לחצים כלכליים, חברתיים וגם בתוך עצמנו. מקומות העבודה היום הם תחרותיים יותר ודורשים מאיתנו יותר מאשר פעם, שעות עבודה ארוכות, להגיע ראשונים למשרד ולצאת אחרונים מאוחר בלילה, פרויקטים מסביב לשעון ולעיתים פגישות עם אנשים בקצה השני של העולם עם הפרש שעות מאוד גדול.

הלחץ הזה של עבודה נונ-סטופ בדרך כלל גם עולה לנו בשעות שינה ומומחים לשינה אומרים שזה יכול להוביל לתשישות נפשית שיכולה להתבטא גם באופן פיזי וגם באופן ריגשי.

ירדה במצב הרוח, עד כדי דיכאון, ובעיות במערכת העיכול גם יכולים להעיד על תשישות נפשית. בעיות במערכת העיכול יכולות להתבטא כצרבות תכופות ובעיות ריפלוקס.

דפיקות לב מואצות, זיעה קרה, חוסר אנרגיה, שרירים תפוסים ותחושה של חוסר אוויר (מחנק) הם תסמינים נוספים של תשישות נפשית.

כיצד משפיעה תשישות נפשית על הבריאות שלנו?

כפי שציינו לעיל, חוסר שינה, עייפות מתמדת ולחץ הם מצבים שיכולים להזיק למערכת העיכול שלנו ולנפש שלנו. מומחים סבורים שתשישות נפשית יכולה להיגרם גם בעקבות זיהומים, התמכרות לסמים ולאלכוהול ולמשככי כאבים.

יש לשים לב שישנם מקרים בהם תשישות גופנית אמיתית יכולה להוות סימן למחלה אחרת כמו הפרעות בבלוטת התריס, אי ספיקת כליות או אנמיה. בנוסף, תשישות יכולה להיות בעיה שמקורה בתופעות לוואי של כדורים מסוימים.

אפשרויות טיפול בתשישות נפשית

הטיפול בתשישות נפשית צריך להיות מול בעל מקצוע בתחום בריאות הנפש. הטיפול בדרך כלל יחל בשיחות בכדי לנסות להגיע לשורש הבעיה, שמקורה הוא בנפש. ייתכן שהפסיכולוג או הפסיכולוגית יציעו להתחיל לתקופה מסוימת טיפול תרופתי לסייע לנפש ולגוף להשתקם.ֿֿ

המטפל או המטפלת ינסו להתמקד עם המטופל על התסמינים הגופניים שהוא מרגיש ולמצוא דרך להקל עליהם. המטופל גם יקבל כלים מקצועיים שיסייעו לו בחיי היום יום וכמו כן יסייעו לו לחזור לשגרה.

לסיכום, תשישות נפשית היא מחלה לכל דבר ויש לקחת אותה ברצינות אחרת היא תוביל להתמוטטות עצבים. התסמינים יכולים להיות שונים ולהתבטא אצל כל אחד ואחת בצורה אחרת. במידה ואתם מרגישים שאתם או אדם קרוב אליכם סובל מתשישות נפשית, יש לפנות לטיפול אצל פסיכולוג המתמחה בתחום. הטיפול הנפשי יסייע לכם או לאהובכם להתמודד עם הבעיה ולהקל עליה.

אין צורך להתייבש, כפי שהפתגם המוכר והידוע אומר – ״הבושה הורגת״.

 

אולי יעניין אותך גם:

היפרסומניה: למה אתם עייפים כל הזמן?

דילוג לתוכן