השמנה ועייפות כרונית

רופאתסמונת העייפות הכרונית (CFS), והשמנת יתר הם מצבים בריאותיים הנמצאים במגמת עלייה. אין זה צירוף מקרים שמיליוני אנשים סובלים כיום מעייפות כרונית, כשמקרים רבים מאובחנים במקביל גם עם עודף משקל או השמנת יתר קלינית. השלכות נוספות של השמנת יתר כוללות סוכרת, נמק, לחץ דם גבוה, בעיות לב, אי ספיקת כליות וסרטן.

ההערכה היא כי כשבע מאות מיליון אנשים ברחבי העולם מאובחנים כבעלי השמנת יתר, והמספרים ממשיכים לעלות, ככל שיותר מקרים מאובחנים כראוי. מחלות אלו משפיעות על כל הגילאים והקבוצות האתניות, ומהוות מקור לדאגה כשבוחנים את איכות החיים ומה ניתן לעשות על מנת לשפר את הבריאות הכללית.

השפעות אורח חיים שאינו פעיל

מחקרים מציינים שאורח חיים שאינו פעיל משפיע על המערך הביו רפואי של הגוף, באמצעות שינוי ביטויי גנים אשר בסופו של דבר מובילים למחלות כרוניות. המחקרים קשרו מטבוליזם תקין, גנטיקה, אורח חיים שאינו בריא, והשפעתם על הפחתה בתפקוד הגוף, ואיטיות הנובעת מאורח חיים בלתי פעיל.

השלכות אלו קשורות אף למקרי סרטן השד, העור, המעי הגס והלבלב, כמו גם למחלות לב, לחץ דם גבוה, סוכרת והשמנת יתר. מומלץ להקפיד על אורח חיים פעיל, אך המלצה זו עשויה להיות מורכבת כשאדם סובל מתסמונת עייפות כרונית.

לסובלים ממצב זה יש את המוטיבציה להתאמן, אך הם חסרים פשוט את האנרגיה הדרושה. זהו אחד התסמינים העיקריים של המחלה, כשאדם הופך להיות עייף ביותר לאחר הפעלת אנרגיה פיזית, ואינו מסוגל להתאושש במשך יממה.

כשאדם סובל מהשמנת יתר ועייפות, הוא מוגבל פיזית והמלצת פעילות גופנית נתפסת כחסרת תקווה או המלצת סרק. יחד עם זאת, פעילות גופנית הדרגתית משיבה מסת שריר שאבדה בעקבות חוסר פעילות, ושומרת על חיוניות לבריאות גופנית ונפשית. מומלץ לעבוד עם פיזיותרפיסט על מנת לבצע את תכנית שלבי הפעילות באופן תקין ובריא.

הפרעות שינה הקשורות לעייפות כרונית והשמנת יתר

שינה איכותית, נינוחה ומרעננת נחוצה כדי להעניק לגוף הזדמנות לצבור כוחות ולתפקד באופן מיטבי, כמו גם להרתיע מחלות. למרבה הצער, ההפרעות הקשורות לעייפות כרונית והשמנה מונעות אפשרות השגת שינה טובה, בנוסף להתפתחות המצבים הבאים:

דום נשימה בשינה

מצב זה עלול להיות מסוכן, שכן הוא קוטע את תהליך הנשימה הסדירה. אנשים שמנים עשויים לעצור את נשימתם בשינה עמוקה, וכשהם מתאוששים, השינה הופכת להיות קלה יותר ומקוטעת. מצב זה מוביל לעייפות במהלך היום, ולקידום קשיים קוגניטיביים. בדומה לכך, אנשים המושפעים מתפקוד לקוי עקב בעיות שינה ועייפות כרונית, סובלים אף מבעיות עם זיכרון לטווח הקצר, וקשיי יכולת לקבל החלטות.

תסמונת רגל חסרת מנוחה

כאב ברגל מרוסן בדרך כלל באמצעות הנעת הרגליים במשך כל הלילה. חוסר המעש והמתח הנפוץ בקרב אנשים הסובלים מעייפות כרונית והשמנה, עלול להוביל להתפתחות תסמונת זו.

נדודי שינה

תאים במוח קשורים לנדודי שינה בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר. הם עלולים להתקשות להירדם או לשמור על שינה רצופה. אנשים עם עייפות כרונית סובלים אף ממצבי לחץ והפרעות שינה שאינה מרעננת כתסמינים עיקריים.

תסמונת עייפות כרונית והשמנת יתר מצריכות תכניות מניעה וטיפול מורכבות

קיים צורך במחקר נוסף על מנת לספק לאנשים משאבים מעשיים ואמצעים יעילים להתמודדות עם שני המצבים במקביל. בינתיים, יש להתייעץ עם הרופא על מנת להבין כיצד לטפל היטב בכל אחד מהמצבים.

קראו עוד:

טיפול בתשישות יתר במיאלומה נפוצה

דילוג לתוכן