כאבי ראש ומיגרנות כתוצאה מעייפות כרונית

כאבי ראש ועייפותהרעיון שתסמונת עייפות כרונית עשויה להיות סוג של מיגרנה, אינו כה מטורף כפי שהוא נשמע. מחקרים חדשים מצביעים על שיעור גבוה של מקרי עייפות כרונית המשולבים עם מיגרנות, ומדענים גילו כי אנשים רבים הסובלים ממיגרנות עומדים בקריטריונים של עייפות כרונית.

שני מחקרים מראים כי כ-75% מהאנשים הסובלים ממיגרנות, סובלים גם מתסמונת עייפות כרונית שאינה מאובחנת. הרשימה הארוכה של תסמיני מיגרנה חופפים לתסמיני עייפות כרונית וכוללים הפראות ראייה, רגישות לאור ולקול, חולשה, תחושות דקירות בגוף, בעיות דיבור, בחילות, הקאות, הטלת שתן מוגברת ובעיות ריכוז.

הקשר בין מיגרנות לעייפות כרונית

מלבד שיעור גבוה של תסמינים ותחלואה נלווית, המסמנים את ההתקפים של שתי ההפרעות, מספר גורמים זהים במערכת העצבים המרכזית מעידים על קשר אפשרי ומסקרן בין שני המצבים. מתח ממלא תפקיד מרכזי בגרימת תסמיני מיגרנות ועייפות כרונית. במהלך ההתקפים של שתי ההפרעות, יש להפחית באופן משמעותי מאמץ וחשיפה לגירויים, כגון אורות, צלילים וריחות.

מיגרנה משלבת את כל המערכות בגוף, תוך סינון והערכת מידע חושי מהגוף. זה כולל מערכות כגון קליפת המוח המבודדת, שבה נתונים חושיים נתפסים שלא כהלכה כ'מחלה קשה' ודלקת שכתוצאה ממנה מתרחשים כאבי ראש חזקים יותר.

תשומות חושיות המגיעות אל המוח עלולות לגרום לבעיות רבות, כולל רמות גבוהות של כאב, פחד, ירידה בתפקוד, קבלת החלטות שגויות, חוסר יכולת תכנון וערפול מוחי, שהם התסמינים המיוחסים במיוחד לעייפות כרונית אך עשויים להתרחש גם עם מיגרנה.

טיפולי מיגרנה

כאבי ראש נובעים בדרך כלל מבעיות במערכת העצבים המרכזית, ואלו הם גם הגורמים לתסמונת עייפות כרונית ופיברומיאלגיה. לכן טיפולי מיגרנה שונים עשויים להיות יעילים אצל אנשים הסובלים משני המצבים או אחד מהם.

תרופות

הסובלים מתסמונת עייפות כרונית, סובלים בדרך כלל גם מכאבי ראש מלווים הילה, ומקבלים טיפולי מיגרנה יעילים. רוב תרופות המיגרנה משפיעות על זרימת הדם למוח, וחלקן משמשות לעייפות כרונית, ולא לטיפול במיגרנות, אך הן מפחיתות תסמינים אחרים. תרופות אלו כוללות:

טריפטנים

כולל ריזאטריפטן, סומאטריפטן, זולמיטריפטן, נאראטריפטן, ואלמוטריפטן. אלו הן אינם תרופות נפוצות לעייפות כרונית, אך ממחקרים מתייחסים אליהן כמתאימות למיגרנה הנובעת מעייפות כרונית.

סומאטריפטן מפחית דלקת בעורקים ובוורידי המוח, באמצעות שיפור הסרוטונין, והצרת ורידים מורחבים. תרופה זו מפחיתה אף את פעילות העצבים המשויכים לכאבי ראש מקובצים. מעניין לציין, כי מספר מחקרים הראו שטריפטנים משפיעים על הגוף יותר מאשר על המוח. הם מפחיתים פפטידים שהם גורמי כאב בגוף החוסמים את אותות הכאב למוח.

חוסמי בטא. משמשים למניעת מיגרנות, ומרחיבים את כלי הדם כך שיותר דם זורם למוח. הם הוכחו כיעילים בהפחתת חוסר נוחות גופנית ועייפות ב חולי תסמונת עייפות כרונית.

חוסמי תעלות סידן. באמצעות חסימת כלי הדם, חוסמי סידן עוצרים אותם מפני הצרה, המעכב סרוטונין. היות וסרוטונין מפחית סובלנות כאב, חוסמי סידן מפחיתים גם את הכאב. וראפאמיל ונימודיפין הם חוסמי סידן המשמשים למיגרנה. מינון נמוך של נימודיפין משמעותי לטיפול בעייפות כרונית.

טופמקס

תרופה נגד פרכוסים המשמשת לעייפות כרונית. יש להשתמש בתרופה במינון זהיר כדי למנוע תופעות לוואי מתישות. יש להתחיל במינון נמוך של 12.5 מיליגרם, ולהגביר באופן מתון ביותר, עד ל-12.5 מיליגרם כל שבוע או שבועיים. טופמקס שולטת על מיגרנות, משפרת את השינה וממזערת את כאבי הראש במהלך היום.

טיפולים חלופיים. צמחי מרפא וחומרים מזינים רבים משמשים לטיפול במיגרנות, כגון מגנזיום, שמן דגים, קואנזים Q10, גינקו בילובה, וולריאן. לתסמונת עייפות כרונית ניתן להשתמש בשמן מנטה, בן חרצית, ובטארבר.

דילוג לתוכן