טיפול בעייפות מתמשכת לאחר קיום הפלה

לאחר קיום הפלה, דרושה לאישה תקופת התאוששות לא פשוטה: אסור לשכוח שבמידה מסוימת, הפלה מזכירה בחלקה לידה לכלטיפול בעייפות מתמשכת לאחר קיום הפלה דבר ועניין. בין אם מדובר בהפלה בכדורים, ועל אחת כמה וכמה במקרה של הפלה ניתוחית, האישה צפויה לחוות תופעות לוואי המקשות על החזרה שלה לשגרה. עייפות היא אחת הבולטות שבהן, אבל החדשות הטובות הן שאפשר לטפל בה בכמה וכמה אופנים.

דפוסי עייפות לאחר ביצוע ההפלה

עייפות היא כאמור תופעה טבעית לאחר הפלה. ברוב המקרים צפויה האישה לחוש עייפות אפילו תשישות לתקופה של כמה ימים, ולאחר מכן להתחיל להתאושש בהדרגה. הבעיה מתחילה כאשר החזרה לשגרה מתעכבת בשל עייפות מתמשכת, שעלולה להופיע אצל האישה לתקופה של שבועות או חודשים.

כאן בדיוק מבינים את היקף הבעיה. במצב הרצוי, האישה הייתה יכולה להקפיד על מנוחה או טיפולים נוספים שיקטינו את העייפות. בפועל, האישה מעוניינת ולפעמים גם חייבת לחזור לשגרה תוך פרק זמן קצר באופן יחסי (למשל עקב סיבות כלכליות), אולם העייפות מקשה עליה לעשות את זה.

גם לסוג ההפלה יש השפעה

לא כולן נותנות על כך את הדעת, אבל האופן בו הן מבצעות את ההפלה עשוי בהחלט להשפיע על התחושות לאחריה – כולל כמובן בכל הנוגע לשאלת העייפות. הפלה בכדורים, שיכולה להיעשות מבחינה מעשית עד השבוע ה-12 להריון, תביא להתאוששות מעט פשוטה בהשוואה להפלה ניתוחית. לכן רבים ימליצו בפה מלא שאם לאישה יש את האפשרות הזו, כדאי לה בהחלט לבצע את ההפלה באמצעות כדורים.

סוגיה חשובה לא פחות היא המקום בו האישה מבצעת את ההפלה. מומלץ להעדיף את האפשרות של הפלה פרטית, במרפאות או בקליניקות ייעודיות להפסקת הריון, על פני ביצוע ההפלה בבתי החולים הציבוריים. הסיבה העיקרית היא שתנאי ההפלה במסגרת הפרטים הם נוחים הרבה יותר, וההתאוששות עשויה להיות פשוטה פי כמה: חשבו על ההשפעה המהותית של תנאי אשפוז נוחים המוצעים במסגרת הפרטית, כמו גם העובדה שבהם יש לאישה לרוב פרק זמן ארוך יותר להתאוששות לפני סיום האשפוז.

כיצד ניתן לחזור לשגרה?

ההתאוששות של האישה לאחר הפלה היא תהליך הדרגתי, שיכול בחלק מהמקרים להתבצע גם ללא התערבות ממשית שלה. אולם כן חשוב ברוב המקרים לבצע כמה פעולות פשוטות שעשויות להפחית את ממדי העייפות ולקצר את תקופת ההתאוששות. פעילות גופנית נראית אמנם מנוגדת למנוחה, אולם בפועל היא מהותית בדרך לחזרה של האישה לשגרה. בעיקר חשוב לחזק את האזורים והאיברים בגוף שעברו טראומה, לדוגמה רצפת האגן. חיזוק שכזה עשוי להפחית את העומסים שהגוף מרגיש, ובכך להקטין את העייפות שהאישה חווה. אפשר בהחלט לבצע מראש תוכנית מקיפה יותר של טיפולי פיזיותרפיה המותאמת לנשים לאחר לידה או הפלה.

תזונה, בהמשך לכך, משמעותית בקביעת תהליך ההתאוששות. על האישה לבצע בדיקות לבחינת מאזן הגוף, שעשוי כמובן להשתנה בעקבות ההריון. החשש הוא שלאחר שבועות עמוסים ולחוצים, ועל רקע השינויים המאסיביים שעובר הגוף במהלך ההריון ולאחר ההפלה, ייווצרו אצל האישה חוסרים תזונתיים או חוסר איזון הורמונלי – מצבים אשר אחת ההשלכות האפשריות שלהם על הגוף היא עייפות. את החוסרים האלו אפשר להשלים כמובן באמצעות התזונה, אבל בחלק מהמקרים מומלץ לחזק אותה דרך תוספי התזונה. תוספים המותאמים לאישה, לרוב על בסיס טבעי, עשויים להשפיע עליה לטובה.

בכל מקרה, כדאי שהאישה תהיה עם האצבע על הדופק. אם היא רואה שמצבה לאחר ההפלה אינו משתפר, ושהיא חשה עייפות המפריעה לתפקוד שלה, כדאי מאוד שהיא תיגש לרופא כדי לראות אם ישנו דבר מה שמסתתר לו מתחת לפני השטח.

דילוג לתוכן