עייפות בנהיגה – כללים להתנהגות זהירה בכביש

עייפות בנהיגהעל הקשר בין תאונות דרכים לעייפות והפרעות שינה, ניתן ללמוד משיעור תאונות הדרכים בקרב הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה.

תסמונת דום נשימה בשינה מאופיינת בהפסקות נשימה המתרחשות במהלך השינה, הגורמות ליקיצות מרובות במהלך הלילה. בקרב חלק מהחולים היקיצות מתרחשות אף מאות פעמים במהלך לילה אחד. הלוקים בתסמונת לא מודעים לכך שהם מתעוררים משנתם, כיוון שברגע שבו הם חוזרים לנשום בצורה תקינה, הם חוזרים לישון והיקיצה עצמה נמשכת זמן קצר מאוד.

עם זאת, התסמונת גורמת לכך שהשינה לא תהיה איכותית וכתוצאה מכך, הלוקים בתסמונת חשים עייפות כבדה במהלך היום. על רקע זה הם נמצאים בסיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים.

עדות נוספת לכך שהעייפות עלולה לגרום לתאונות דרכים ניתן למצוא בעובדה שלפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בקרב גילאי 15-29 קיים ריבוי יחסי של נפגעים בין חצות לשתיים בלילה, הן בדרכים בינעירוניות והן בדרכים עירוניות וזאת למרות שהתעבורה בכבישים נמוכה יחסית בשעות האלו. לעומת זאת בין גיל שלושים ל- 45 שעות השיא למעורבות בתאונות רכים הן השעות שבהן רוב העובדים חוזרים לביתם לאחר יום העבודה כשהם עייפים, כלומר בין 15:00-19:00.

כיצד ניתן למזער את הסיכוי לתאונות דרכים על רקע עייפות?

הכירו ברמת העייפות שלכם

ראשית חשוב מאוד שתכירו בכך שאתם עייפים לפני שאתם עולים על הכביש ושתשכילו להבין כי ברגע שבו אתם מתכוונים לנהוג בזמן עייפות, אתם מהווים סכנה לא רק לעצמכם, אלא גם לנוסעים ברכב ולנהגים ונוסעים אחרים שיחלקו עמכם את הכביש במהלך הנסיעה.

מכשור מיוחד למניעת הירדמות

ברכבים החדשים ביותר מותקנות מערכות שונות המיועדות למנוע הירדמות במהלך הנסיעה. בין היתר מדובר במערכת המתריעה על ידי צפצוף עוצמתי ואורות מהבהבים על כך שעפעפי הנהג נסגרים, על כך שהנהג עבר נתיב מבלי לאותת ועוד. מכשור מיוחד מעין זה ניתן להתקין כיום בכל סוגי הרכבים.

עשו הפסקות במהלך הנסיעה

ישנה חשיבות עליונה לביצוע הפסקות לצורך התרעננות במהלך הנסיעה. באופן כללי מומלץ לעצור להתרעננות אחת לשעה עד שעה וחצי, גם אם אתם לא חשים עייפות. העצירות יגרמו לכך שהנסיעה לא תהיה מונוטונית ויסייעו לדחיית העייפות הבלתי נמנעת. במהלך העצירות מומלץ לשטוף את הפנים, לבצע תרגילי מתיחות, לאכול משהו קטן, לשתות כוס קפה ועוד.

התחלפו עם נהגים אחרים

במהלך נסיעות ארוכות מומלץ בהחלט להימנע ממצב שבו רק אדם אחד נוהג לאורך כל הדרך. במצבים מעין אלו לא אחת שאר הנוסעים נרדמים והשינה שלהם גורמת גם לנהג להירדם. תחלופה של נהג אחת לשעה תמנע מצבים מעין אלה.

הימנעות מצריכת אלכוהול ותרופות הגורמות לשינה

לפני נהיגה מומלץ להימנע מצריכה של חומרים הגורמים לעייפות ולהירגעות כמו לדוגמה תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים, משקאות אלכוהוליים ועוד.

ראו גם:

למה קשה לאבחן את תסמונת התשישות הכרונית

דילוג לתוכן