טיפול בתסמונת העייפות הכרונית בעזרת צמחי מרפא

צמחי מרפאצמחי מרפא הם צמחים המיוחסים להם סגולות תרפויטיות שונות הכוללות למשל חיזוק של מערכת החיסון, המרצת מחזור הדם, ניקוי רעלים ועוד.

צמחי המרפא נמצאים בשימוש נרחב במסגרת מגוון טיפולים הנכללים תחת הגדרת המטרייה של הרפואה האלטרנטיבית כשבין היתר מדובר ברפואה הסינית, בנטורופתיה ועוד. במאמר שלפניכם נפרט אודות מספר סוגים של צמחי מרפא המשמשים לטיפול בתשישות כרונית.

שוש קירח

שוש קירח הוא צמח עשבוני רב שנתי. מהתמציות של שורשי הצמח מכינים בארצות אגן הים התיכון משקה מתקתק הנקרא בשפה הערבית סוס. למעשה ערביי ישראל נהגו להסתובב בעבר עם קנקן המכיל את המשקה לאחר צאת הצום בחודש הרמדאן. כמו כן בארצות רבות ובמיוחד במדינות אנגלו-סקסיות, מכינים מהצמח כבר מאות שנים סוכריות הנקראות במבליק, ליקוריש, ליקריץ' או ליקריץ.

שוש קירח הוא בין צמחי המרפא הנפוצים ביותר הן ברפואות מסורתיות כמו הרפואה ההודית והרפואה הסינית והן בשיטות רפואה מערביות הכוללות שימוש בצמחי מרפא. בישראל שוש קירח היה מוכר כבר בתקופת התלמוד ובנוסף הוא נזכר בכתבי אסף הרופא והרמב"ם. השימוש המסורתי בצמח היה לרוב לטיפול בברונכיטיס, שיעול, דלקות מפרקים, חולשה לאחר מחלה ממושכת ובעיות במערכת העיכול ובמערכת השתן.

השורשים של הצמח קצרים אך עבים. הם נאחזים היטב בקרקע ולפי האמונה המסורתית, הטיפול בצמח מבוסס על כך שהאדם הנוטל את תמציות הצמח מקבל את יכולת העמידות של הצמח, המסוגל להישאר במקומו, גם בתנאי יובש חמורים.

ג'ינסנג סיבירי

מקור שמו של הג'ינסנג הסיבירי בשפה הקנטונזית שבה משמעות שמו היא שורש האדם. הצמח יכול להגיע לגובה של שני מטרים והוא נפוץ בעיקר ביפן, סין, קוריאה וצפון מזרח רוסיה.

לפי הרפואה הסינית שורש הצמח מסוגל להעצים את אנרגיית החיים, הנקראת צ'י. בנוסף לכך לפי הרפואה הסינית הוא תורם לחיזוק הכליות והטחול. חולשה של הכליות ושל הטחול עלולה לגרום למגוון רחב ביותר של תסמינים לפי הרפואה הסינית כשבין היתר מדובר בחולשה כללית, עייפות כרונית והפרעות שונות במערכת העיכול ומערכת החיסון.

הג'ינסנג הסיבירי משתייך למשפחה של צמחי מרפא המשמשים לחיזוק כללי של תפקודי הגוף ולהעלאת רמות האנרגיה הכוללת בנוסף את הג'ינסנג הקוריאני.

אסטרגלוס (קדד סיני)

הקדד הסיני הוא המין המוכר ביותר של האסטרגלוס, שעד כה התגלו כאלפיים מינים שונים שלו. חלק מהמינים רעילים ביותר ולפיכך אסורים לשימוש. רבים לא יודעים זאת אבל בישראל למשל גדלים קרוב לחמישים מינים שונים הגדלים כאן בר. גם האסטרגלוס, בדומה לג'ינסנג הסיבירי, מסייע לחיזוק הצ'י לפי הרפואה הסינית. למעשה ברפואה הסינית הוא אחד מהצמחים החשובים ביותר בהם נעשה שימוש למטרת חיזוק הצ'י אם לא החשוב בהם.

למעשה כבר אלפי שנים רושמים אותו מטפלים סינים למטופליהם לצורך טיפול בבעיות הקשורות לחולשה כללית ועייפות. בסין נהוג להרתיח את השורש במרק הכולל גם צמחי מרפא נוספים, ירקות ועוף. נהוג להתייחס לקדד הסיני כאל מטעין מצברים כשבין היתר הוא משמש גם לטיפול בבעיות נפשיות כמו דיכאון, מסייע לחיזוק מערכת החיסון, מעודד את זרימת הדם ומצוין עבור מטופלים הסובלים ממחלות או בעיות רפואיות באופן כרוני כמו לדוגמה אלרגיות, זיהומים ממושכים ועוד.

מרווה סינית (מרווה אדומה)

המרווה הסינית היא בין הצמחים החשובים ביותר הגורמים להמרצת מחזור הדם ובעיקר לשיפור זרימת הדם למערכת העצבים המרכזית וללב. בין היתר מיצוי של שורש המרווה הסינית מסייע לטיפול בעייפות כבדה לאחר הארוחה, ירידה ביכולות הקוגניטיביות, בעיות קשב וריכוז, תסמונת המעי הרגיז ועוד.

דילוג לתוכן