טיפול בתשישות יתר במיאלומה נפוצה

עייפות יתר במיאלומה נפוצהעייפות שמגיעה עם סרטן מסוג מיאלומה נפוצה שונה מעייפות רגילה. מצב זה מתבטא תשישות יתר שאינה משתפרת עם מנוחה. אך קיימים צעדים בהם ניתן לנקוט על מנת לנוח היטב ולהגביר את האנרגיה.

תשישות יתר מגיבה לתרופות הניתנות בהזרקה, המעוררות ייצור תאי דם אדומים. אם העייפות חמורה, עירויים הם אפשרות טיפול נוספת. אם תרופות הן הסיבה, אונקולוג יתאים את המינונים או לוחות הזמנים לצריכת התרופות, לשם שיפור התסמינים.

לדבר על העייפות

אנשים הסובלים מסרטן יודעים שחלק מהתסמינים הם תשישות יתר והעדר אנרגיה, אך עדיין חשוב להתייעץ עם הרופא לגבי התחושות, ולמצוא שיטות להגברת האנרגיה.

בני המשפחה והחברים צריכים לדעת איך אתה מרגיש. הם יכולים לסייע עם מטלות ולאפשר לך לנוח. מומלץ אף להצטרף לקבוצת תמיכה של אנשים עם מיאלומה נפוצה, שמכירים את התסמינים. השיחות מסייעות להילחם בדיכאון ובחרדה, המוסיפים לעייפות.

אנמיה ועייפות

כשתאים סרטניים מצטברים בעצמות ומתחילים להקיף את תאי הדם הבריאים, מתרחשת אנמיה. במצב זה, פחות תאי דם אדומים נושאים חמצן בגוף, מה שגורם לעייפות.

הרופא יפקח על רמות תאי הדם במהלך הטיפול, ואם מתרחשת אנמיה, הוא ירשום תרופות לטיפול בה. הוא ינחה אף על שינויי תזונה, כולל נטילת תוספי תזונה כגון ברזל או מגנזיום.

מנוחה, מנוחה, מנוחה

חרדה לגבי סרטן, כאבי עצמות ובחילות מונעת שיטה איכותית. יש להתייעץ עם הרופא לגבי טיפולים שמסייעים. הקפד לנוח מדי יום כשהעייפות מתעוררת. עכשיו זה הזמן להתמקד בבריאות.

תשישות היתר עשויה להמשיך גם לאחר שהטיפול נגמר, אך היא משתפרת עם הזמן. יש להתייעץ עם הרופא ולהקשיב לגוף. המפתח ללחימה בעייפות הוא מנוחה.

פעילות גופנית

מחזקת את השרירים ומגבירה את רמות האנרגיה. אם לא התעמלת לפני האבחון, מומלץ להתחיל עם פעילות ברמה נמוכה כגון הליכה. בקש מחברים ובני משפחה להצטרף אליך כך שההליכה תהיה מהנה.

מומלץ ללכת במשך עשר דקות לפחות פעמיים, לשיפור טווח תנועת השרירים ומניעת חולשה נוספת. לפני שתתחיל, התייעץ עם הרופא לגבי סוגי הפעילות הגופנית המתאימים לך.

תזונה מאוזנת – המפתח לשמירת רמות אנרגיה. מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות לאורך היום, במקום שלוש ארוחות גדולות. יש להקפיד על אכילת שפע פירות וירקות, דגנים מלאים, חלבון ומים. אם קשה לקבל מספיק חומרים מזינים באמצעות מזון, הרופא ימליץ על תוספים. יש להימנע מחטיפים מתוקים, מזונות מעובדים, אלכוהול וטבק.

הימנעות מחיידקים – מיאלומה נפוצה עשויה להוריד את אספקת תאי הדם הלבנים של הגוף, המגנים מפני זיהומים. מצב זה עלול לגרום לתשישות יתר. מומלץ להימנע מקרבה לאנשים חולים או מצבים אחרים המפעילים מחלות.

חלוקת הנטל – מומלץ לבקש בני משפחה שיסייעו בביצוע מטלות, כגון קניות בסופרמרקט או עבודות ניקיון. אם העייפות מקשה על העבודה, יש להתייעץ עם הבוס או מנהל מחלקת משאבי אנוש לגבי שינוי או קיצור שעות העבודה. הבריאות היא העדיפות הראשונה עכשיו.

ריטלין ממריץ – מועיל במקרים מסוימים לשיפור העייפות.

טיפול בכאבאונקולוג מבצע צילומי רנטגן או MRI כדי להבחין אם הכאב נובע מהמפרקים או ממיאלומה. הטיפול בכאב משתנה בהתאם לגורם, ומפיג את תסמיני תשישות היתר.

שינוי בטעמים – טעמי המזון עשויים להיות תפלים, כתופעת לוואי של התרופות. למרבה הצער, לא קיימת שיטה טובה לפתור בעיה זו, אך מטופלים מוצאים שמזונות עם טעם לימון טובים יותר ממזונות בטעמים אחרים. חשוב שלא להתפשר על אכילה איכותית החיונית להפגת העייפות.

דילוג לתוכן