עייפות כרונית לאחר לידה

עייפותכל אישה באשר היא צפויה לחוות תשישות מסוימת לאחר הלידה. עם זאת, לידה לא חשודה עדיין בתור גורם אפשרי להתפרצות תסמונת התשישות הכרונית.

חשוב לציין כי אחד מהקריטריונים המשמשים לאבחון התסמונת הוא משך התסמינים, כאשר על התשישות המאפיינת את התסמונת יש להימשך לפחות חצי שנה על מנת שניתן יהיה לאבחן את התסמונת במטופל. לרוב התשישות לאחר הלידה נמשכת זמן קצר יותר.

הגורמים לעייפות לאחר לידה

  • הלידה – הלידה עצמה דורשת מהאישה היולדת משאבים רבים ביותר כשהכוונה היא הן למשאבים פיזיים והן למשאבים נפשיים. לפיכך לאחר הלידה נדרשת תקופת התאוששות מסוימת במהלכה על האם לנוח כמה שרק ניתן.
  • לחצים נפשיים – האחריות הכבדה שכרוכה באימהות לתינוק בן יומו נושאת עמה מחיר נפשי כבד המוביל לעייפות. על אחת כמה וכמה כשמדובר בתינוק ראשון, שלמעשה מסמל את המעבר לחיי האימהות.
  • הנקה – הנקה היא תהליך מתיש הדורש השקעה אנרגטית בלתי מבוטלת.
  • שינה לא סדירה – אחד הגורמים החשובים ביותר המובילים לעייפות בקרב נשים לאחר לידה הוא כמובן השינוי בהרגלי השינה. בדרך כלל נשים סובלות מהפרעות במחזורי השינה כבר בשלבים המתקדמים של ההיריון בשל הבטן התופחת המקשה על שינה בתנוחות מסוימות, הלחץ הנפשי והחששות לקראת הלידה והקימה התכופה במהלך הלילה לצורך השתנה. לפיכך רוב הנשים כבר סובלות ממחסור בשעות שינה עוד לפני הלידה. הצורך להניק את התינוק ולטפל בו מסביב לשעון בחודשי חייו הראשונים, רק מחמיר את הקושי ומגביר את העייפות.
  • אנמיה – במהלך הלידה מאבדת היולדת כמות מסוימת של דם וגם במהלך ההיריון, על רקע העלייה בנפח הדם, לא מעט נשים סובלות ממחסור בהמוגלובין. בין תסמיני האנמיה אנו מוצאים את העייפות, החולשה וההתעייפות המהירה במאמץ.
  • תת פעילות של בלוטת התריס – ישנן נשים המפתחות תת פעילות של בלוטת התריס לאחר הלידה, ככול הנראה על רקע השינויים ההורמונליים הרבים המתרחשים בגוף במהלך ההיריון ולאחר הלידה.

כיצד ניתן להבדיל בין תסמונת התשישות הכרונית לבין עייפות טבעית לאחר לידה?

כפי שציינו, בראש ובראשונה מדובר במשך התסמינים, כאשר כל עוד התסמינים לא נמשכים יותר מחצי שנה, ככל הנראה מקור התסמינים לא בתסמונת התשישות הכרונית. בנוסף לכך, אחד התסמינים החשובים ביותר של התסמונת הוא שינה שלא גורמת להתרעננות. אי לכך, אם לאחר הלידה שינה איכותית תורמת להירגעות ולהתרעננות, גם אז ככל הנראה מקור הבעיה לא בתסמונת התשישות הכרונית.

לפעמים העייפות המרובה נובעת מדיכאון לאחר הלידה

המעבר בין הריון ללידה הוא לא פשוט כל כך עבור אימהות רבות. לאחר תשעה חודשים שגדל בתוך הבטן, בבת אחת משתנה מציאות בעקבות בואו של התינוק. תחושות כמו בלבול, כעס ועצבות ניכרות באימהות ויש כאלו שסובלות מדיכאון אחרי לידה. נשים החוות דיכאון זה חשות פער עצום הין איך שהן רוצות להרגיש (אהבה ללא תנאים לתינוק החדש) לבין מה שמרגישות בפועל (עצבות מתמשכת, תסכול רב וחוסר שקט)

דיכאון אחרי לידה עלול להוביל להפרעות אחרות ולשבש לחלוטין את שגרת חיי המשפחה והאם בפרט. במידה וזיהתם מצב של דיכאון אחרי לידה, יש לדווח על כך ולטפל באם מהר ככל האפשר כדי שתוכל לטפל בעצמה וגם להעניק לתינוק את כל מה שהוא זקוק לו באמת – את החום ואהבה שלה.

 

דילוג לתוכן