כאבי שרירים ועייפות כרונית

עייפותכאבי שרירים הם תלונה נפוצה, אך למונח זה קיים מגוון נרחב של משמעויות, כולל עייפות, חוסר תפקוד וחוסר אנרגיה כללי, לצד מגוון נרחב יותר של גורמים אפשריים. מצב זה מתבטא בחוסר יכולת להפעיל את השרירים, וירידה בכוח להפעלת השריר, למרות מאמץ. כשמצב זה מתרחש, השרירים מתכווצים וכואבים.

עייפות יתר מתבטאת בחולשת שרירים, עייפות גופנית כללית או תחושת תשישות במהלך הפעלת השריר. זוהי אינה חולשה אמיתית של השרירים, שכן הם עדיין מסוגלים לתפקד, אך דרוש יותר מאמץ להפעילם.

חולשה זו מאובחנת בדרך כלל בקרב אנשים הסובלים מתסמונת עייפות כרונית, הפרעות שינה, דיכאון, בעיות לב, ריאות ומחלת כליות. הוא מתרחש בשל הקטנת המהירות בה השריר מקבל את אספקת האנרגיה שלו.

גורמים נפוצים לכאבי שרירים ועייפות יתר

במקרים מסוימים, כאבי שרירים נחשבים למצב 'עייפות שריר', כשהשרירים כואבים ונוקשים במצב שאינו ניתן להתאוששות רגילה. זהו מצב מעורפל ואדם עשוי לסבול מעייפות, שרירים, המתקדמת לכאבי שרירים.

הבעיה העיקרית באבחון היא הבנת הגורם לכאבי שרירים, התייחסות אליהם כאל מצב רפואי בפני עצמו העשוי לנבוע ממספר מצבים אחרים, או כאל מצב הנובע מעייפות כרונית. בבחינת הגורמים האפשריים, ניתן למצוא מספר מצבים המשפיעים על כאבי שרירים ועייפות כרונית:

פעילות גופנית, התחלתם? קיום אורח חיים שאינו פעיל

כשהשרירים אינם מופעלים, הסיבים בתוכם מוחלפים חלקית עם שומן, והשרירים הופכים להיות עבים יותר. מצב זה מוביל לעייפות כשאדם מנסה לתפקד כפי שיכל כשהשרירים היו בכושר. מצב זה הפיך עם שיטות התעמלות קבועה, ומחמיר עם העלייה בגיל.

בגילאי עשרים ושלושים, כוח השרירים גדול יותר. אך שיפור מבנה השרירים באמצעות פעילות גופנית סדירה ניתן לביצוע בכל גיל. סובלנות שריר לפעילות ממושכת כגון ריצה משפיעה למשך זמן ארוך יותר בהשוואה לפעילויות כוח קצרות.

זיהומים ומחלות. הם בין הגורמים השכיחים ביותר לכאבי שרירים, ונובעים בדרך כלל מדלקת שרירים. בדלקת חמורה, כגון בהתקף חמור של שפעת, הכאבים עשויים להימשך זמן רב, ולהוביל לתסמונת העייפות הכרונית.

הריון. במהלך ההיריון ומיד לאחריו, קיימת נוכחות של רמות גבוהות של סטרואידים בדם, בשילוב עם נטייה למחסור בברזל הגורם לכאבי שרירים ועייפות. זהו מצב נורמאלי לתקופת ההיריון, בשל המשקל העודף המציב לחץ על הגוף המוביל אף לבעיות שינה ובמקרים חמורים לעייפות כרונית.

פיברומיאלגיה. אחד הגורמים הנפוצים לכאבי שרירים ועייפות כרונית. מצב זה כולל רגישות בשרירים וברקמות הרכות שמסביב, קשיי שינה, עייפות שאינה משתפרת גם לאחר שינה טובה, כאבי ראש חריגים, וכאבי גוף כלליים כמו כאבים בגב או בצוואר ועוד.

במצב של עייפות כרונית, יש להתייעץ עם פיזיותרפיסט על מנת למנוע פגיעה בשרירים ולהחמיר את הכאבים, לפחות בהתחלה. הטיפול לכאבי שרירים ועייפות כרונית תלוי בגורם הבסיסי. טיפול נגד כאבים כולל תרופות לשיכוך כאבים כגון אקמול, אדוויל או נורופן, ותרופות סטרואידיות נוגדות דלקת. לעייפות כרונית ניתן להרכיב תכנית הדרגתית של פעילות גופנית, אמבטיות חמות, וטיפולי עיסוי.

דילוג לתוכן