טיפול אלטרנטיבי לסובלים מתסמונת העייפות הכרונית

צמחי מרפאאין זה סוד שהרפואה המערבית לא יודעת עדיין כיצד להתמודד עם תסמונת התשישות הכרונית. ישנם אמנם מספר טיפולים קונבנציונאליים (כמו לדוגמה טיפול קוגניטיבי התנהגותי) שנמצאו יעילים במספר מחקרים קליניים שנערכו על אנשים הלוקים בתסמונת, אך נכון להיום אין לרפואה המערבית תשובה מוחצת לתסמונת ואין בנמצא טיפול או תרופה שיכולים להוביל לריפוי מלא.

לאור זאת, אין זה פלא שרבים מקרב הלוקים בתסמונת התשישות הכרונית פונים לקבלת טיפול ממטפלים הפועלים בשדה הרפואה האלטרנטיבית או הרפואה המשלימה.

במאמר שלפניכם נפרט אודות כמה שיטות טיפול אלטרנטיביות ונסביר כיצד הן מתייחסות לתסמונת מבחינה אטיולוגית ומבחינה תרפויטית.

תסמונת התשישות הכרונית בראי הרפואה הסינית

לפי הרפואה הסינית המטופלים הלוקים בתסמונת לרוב סובלים מחוסר יין או צ'י עם עודף של לחות וחום. הלחות והחום יכולים להיווצר כתוצאה ממגוון רחב של גורמים, אך בסופו של דבר הם גורמים לפגיעה בטחול. הפגיעה וההחלשה של הטחול מובילות לתחושת הכבדות ולעייפות.

הטיפול לפי הרפואה הסינית מיועד לגרום לחידוש הזרימה האנרגטית בגוף, כאשר הטיפול כולל בדרך כלל דיקור סיני, שימוש בצמחי מרפא סיניים והמלצות לשינויים תזונתיים בהתאם לעקרונות התזונה הסינית.

הדיקור הסיני מבוסס על האמונה לפיה בגופנו ישנם נתיבים בלתי נראים בהם זורמת אנרגיית החיים הנקראת בשפה הסינית צ'י וכאשר האנרגיה נתקעת או נחסמת מסיבות כאלו ואחרות, יש להמריץ ולשחרר את זרימתה על ידי דיקור המרידיאנים בנקודות בהן התרחשה החסימה.

טיפול בתסמונת התשישות הכרונית באמצעות הומאופתיה

בשלב הראשון של הטיפול ההומאופתי מתנהלת שיחה ארוכה בין המטפל למטופל במהלכה מנסה המטפל להבין מה הם הגורמים שהובילו להתפרצות התסמונת במטופל באופן אישי. כך לדוגמה לפי ההומאופתיה ייתכן כי המקור לתסמונת בטראומה פיזית, חוויה רגשית שלילית וחמורה בעוצמתה, לחץ נפשי או הצטברות של מתח נפשי, פרידה כואבת שהותירה צלקת נפשית ועוד.

יש לציין שהטיפול ההומאופתי הוא טיפול אנרגטי וזאת למרות שהטיפול מבוסס על תכשיר הנקרא רמדי המופק מצמחים בלבד. מדובר בדילול של חומר שלו היה ניתן לאדם בריא, היה גורם להופעת התסמינים המטרידים את המטופל. כאשר מדללים את החומר פעמים רבות יוצרים תכשיר המעודד את הגוף והנפש להילחם באיום שהוביל להתפתחות התסמינים באופן יומיומי כך שבמובן מסוים התכשיר פועל בדומה לחיסון.

טיפול בתסמונת התשישות הכרונית באמצעות נטורופתיה

מטפלים נטורופתיים מאמינים כי אפשר לרפא בעזרת נטורותפיה את האדם ולמנוע תחלואה על ידי עידוד מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף. לכן, עיקר פועלם הוא לעצב דרך חיים בריאה וטובה יותר למטופל.

בין הטיפולים הנפוצים הם: סילוק רעלים (מאכלים מזיקים ועוד) ואי שימוש בתרופות וכימיקלים שונים, טיפול וניקוי מערכת העיכול, חיזוק מערכת החיסון על ידי שינוי הרגלי אכילה ושינוי תזונתי מקיף, המלצה לביצוע פעילות גופנית שממריצה את האנרגיה והחיוניות לגוף, שתיית צמחי מרפא המיועדים ללתחושת רעננות וכולי.

תסמונת התשישות הכרונית לפי הרפלקסולוגיה

לפי הרפלקסולוגיה ניתן לראות בכפות הרגליים של מטופלים הסובלים מהתסמונת רגישות יתר בכל מערכת הלימפה, בדגש על מערכת הלימפה העליונה ובטחול ובנוסף ניתן למצוא גודש בכיס המרה ובכבד. המופע הכללי של כף הרגל הוא ייני – כפות הרגליים נמצאות במנח כליות-כבד (נופלות לצדדים והחוצה) והרפיון המאפיין אותן מייצג את החוסר. כמו כן שכבת השרירים החיצונית בכף הרגל סובלת מנוקשות וכל נגיעה בכפות הרגליים תגרום לכאב.

לפי הרפלקסולוגיה תסמונת התשישות הכרונית יכולה להתפתח על רקע משבר חמור ופתאומי אך אין זה מן הנמנע שהאטיולוגיה של התסמונת תכלול מצב מתמשך של תסכול וחוסר סיפוק. הרקע הנפשי והרגשי עלול להוביל להצטברות של רעלים הגורמים לעומס משמעותי על הטחול והכבד ומחלישים בצורה משמעותית את המערכת החיסונית.

במסגרת הטיפול הרפלקסולוגי לפיכך ניתנת התייחסות רבה בעיקר לאספקטים הנפשיים והרגשיים של התסמונת ולכל מערכות הגוף הקשורות לרגש, כלומר בעיקר לבית החזה, אזור מקלעת השמש, בלוטת התריס, עמוד השדרה החזי, הטחול והמערך הלימפתי העליון. בדרך כלל יבחר המטפל לעשות שימוש בטכניקה ממריצה ולאחר מכן בטכניקה מטעינה. הרעיון הבסיסי הוא לגרום להמרצה, להטעין את המטופל באנרגיות ולהחיות אותו.

קראו עוד:

תשישות נפשית עלולה להוביל להתמוטטות עצבים

אישיות בעייפות כרונית

דילוג לתוכן