רפואה סינית לטיפול בתשישות כרונית

רפואה סיניתעייפות כרונית היא תסמין להפרעות רבות ושונות, נפשיות ופיזיות. גילוי הגורם המדויק לעייפות עשוי להיות מורכב כשהוא מתבצע בשיטות אבחון מערביות מודרניות. למרבה המזל, אבחון עייפות והטיפול בה הם אחד ההיבטים החזקים של הרפואה הסינית המסורתית.

הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא בחינת אורח החיים של המטופל לשלילת כל הגורמים האפשריים לעייפות כגון חוסר שינה, תזונה לקויה, חוסר הקפדה על פעילות גופנית או עבודה קשה מידי.

טיפול בבעיות אלו חיוני לשחזור רמות האנרגיה של המטופל, ולאחר שמתבצעים השינויים התקינים בסגנון החיים, מורכבת תוכנית טיפול יעילה הכוללת דיקור סיני וטיפולי צמחים. האבחנות הנפוצות ביותר במקרי עייפות כרונית הם מחסור הצ'י, הדם או היאנג ומקרים רבים מאובחנים כשילוב של תסמונות אלו.

טיפול בעייפות כרונית הנגרמת כתוצאה ממחסור בצ'י

במקרים אלו, הגוף חסר את האנרגיה הדרושה לביצוע פעולות שונות. בנוסף לעייפות, המטופל סובל מדופק חלש, לשון חיוורת, פנים חיוורות ולעיתים אף קוצר נשימה וירידה בתיאבון, בהתאם לאיברים המושפעים.

טיפול בצ'י מגביר את האנרגיה באמצעות שיפור תפקוד הריאות, הטחול והכליות. מספר תרופות סיניות המתאימות למצב זה הן ג'ן וואן, שן צ'י, ותמציות ג'ינסנג. תרופות צמחיות אלו נקבעות לטיפול במשך מספר חודשים, היות ותסמונות הקשורות בחוסרים כרוניים זקוקות לטיפול לטווח הארוך.

טיפול בדיקור סיני מיועד להשבת האנרגיה לאיברים לקויים. הטיפול מוחל על נקודות מערכתיות להזרמת אנרגיה חדשה לגוף. נקודות הדיקור נבחרות בהתאם לאבחון המחסור באחד האיברים בגוף או במספר איברים, כשהמטפל מגלה שהם הגורם הבסיסי לעייפות.

נקודות הדיקור החשובות ביותר הן הקיבה, הטחול והכליות. הטיפול בדיקור מזרים אנרגיה לכל הגוף, ובשילוב עם טיפול בצמחי מרפא, למשך מספר שבועות או מספר חודשים, בהתאם לחומרת הבעיה, ניתן להפיג את העייפות הכרונית.

טיפול בעייפות כרונית הנגרמת כתוצאה מחוסר דם

במקרים אלו המטופל סובל מחוסר אספקת דם הדרושה להזנת האיברים והרקמות של הגוף. במקרים קלים, ספירת הדם עשויה להיות בטווח התקין, ובמקרים חמורים יותר מאובחנת אנמיה, אשר עשויה להתרחש כתוצאה מתפקוד מוח ירוד, חוסר בוויטמינים או ברזל, תת תזונה כללית, איבוד דם כתוצאה מזרימת ווסת מופרזת, או הרס חריג של תאי דם אדומים.

ברפואה הסינית המסורתית, אנמיה קשורה עם מחסור בחומרים חיוניים בלב, בכבד, בטחול ובכליות. טיפול בצמחים מצליח להשיב את הרמה התקינה של ספירת הדם, ללא קשר לתבנית הבסיסית של חוסר ההרמוניה. טיפול זה מבוצע בפיקוח הדוק של בדיקות דם סדירות, היות ולאנמיה עלולות להיות השלכות חמורות אם היא נמשכת.

תוכנית הטיפול כוללת דיקור שבועי וצריכה יומית של צמחי מרפא, למשך מספר חודשים. נקודות הדיקור לאנמיה הן הטחול והקיבה. הטיפול בטחול משפיע על זרימת הדם, והטיפול בקיבה משפר את הטמעת החומרים המזינים המגיעים מהמזון, תוך סיוע בייצור תאי דם חדשים.

טיפול בגורמים נוספים של עייפות כרונית

מחסור הצ'י המשפיע על הטחול, הדם והלב מייצר סחרחורות, חוסר תיאבון, עייפות, ופנים ולשון חיוורים. דפוס הטיפול התקני למצבים אלו הם צריכת תוספים צמחיים הנקבעים באופן אישי, לשיפור זרימת הדם ללב.

אם חוסר ההרמוניה הבסיסית נובע ממחסור יין בכבד ובכליות, המטופל סובל מעייפות, ראייה מטושטשת, כאבי גב תחתון, בעיות בתפקוד המיני, חולשה ברגל והזעות לילה. עיקרון הטיפול מופנה אל שיפור תפקוד היין בכבד ובכליות, עם תמציות פירות יער, המחדשים את יין הכבד והכליות, מזינים את הדם ומשפרים את הראייה.

ניתן לאכול פירות יער טריים באיכות טובה, לבשל או להרתיח אותם, או להוסיפם לדגנים. יש להימנע מאכילת מזונות קרים, ולצרוך תרופה סינית טובה הנקראת ג'ן וואן המשפרת את תפקוד הצ'י והדם. בנוסף, תה עשוי מג'ינג'ר מורתח, ועשרה גרם קליפת קינמון, משפרים את זרימת הצ'י והיאנג.

תרופה אחרת היא ג'ין טאנג, שהיא תוסף נוזלי נעים טעים הבונה את הדם. התזונה צריכה להיות מזינה במיוחד, עם כמויות נדיבות של עלים ירוקים כהים וקטניות המוספים לכל הארוחות. יש להימנע ממזונות מזוקקים כגון פסטות, לחמים ומאפים, הממלאים את הגוף אך מספקים תזונה איכותית ירודה ביותר.

דילוג לתוכן