יועצי שינה יכולים לסייע גם למבוגרים

כשמדברים על יועצי שינה רוב האנשים מעלים לנגד עיניהם טיפול המיועד בעיקר לפעוטות ולילדים, מתוך מטרה להקל על שנתיועצי שינה – לא רק לפעוטות ולילדים הלילה שלהם (ושל הוריהם) ולפתח אצלם הרגלי שינה נכונים. בשנים האחרונות, עם זאת, גדלה המודעות לכך שרבים מהמבוגרים אינם ישנים מספיק או בצורה נכונה. עובדה זו פוגעת בהם משמעותית ביותר ממובן אחד.
בתנאים האלו, עלה הביקוש ליועצי שינה שעשויים להפוך את הפעולה שאנחנו מבצעים לפחות שליש מהחיים שלנו למוצלחת פי מכה.

מהם המאפיינים המרכזיים של ייעוץ שינה למבוגרים?

ייעוץ שינה למבוגרים הופך לרעיון מצוין כאשר הם מתקשים להירדם במשך זמן רב מדי לילה, או מרגישים שהשינה פשוט לא מילאה עבורם את התפקיד שמייחסים לה: אנשים אשר מתעוררים עייפים, מבלי שהשינה מילאה אצלם את "מצברי הגוף". על רקע החשיבות המכרעת של השינה, היתרונות של שינה בריאה והפגיעה האפשרית באנשים שאינם מצליחים לישון מספיק זמן בצורה איכותית, אפשר להבין עד כמה הייעוץ הזה עשוי להיות חיוני לפעמים.

ייעוץ שינה מתחיל פעמים רבות מאבחון המצב, הן אורח החיים של האדם (כפי שנראה מיד) והן התהליכים המתרחישים אצלו מבחינה מוחית ופיזיולוגית במהלך השינה, כפי שניתן ללמוד דרך מעבדות השינה והמומחים למיניהם.

לאחר שמבינים את הגורמים האפשריים המביאים לקשיי השינה ודרגת החומרה של הבעיה, מתחיל הטיפול הפרטני באדם. הייעוץ מותאם לו באופן אישי ומבוסס על התקדמות הדרגתית עד להשגת היעד המיוחל בו השינה שלו משתפרת פלאים, הן מבחינת כמות השינה והן בכל הנוגע לאיכותה.

על העצות הקטנות שיכולות לחולל שינוי גדול

ייעוץ שינה, למבוגרים כמו לילדים, הוא פרטני. המטרה היא לראות מה במאפייני האדם ובאורח החיים שלו עלול לפגוע בשינה ולהשפיע באופן שלילי על האדם הסובל מהבעיה. עם זאת, אפשר להבחין בכמה נקודות מרכזיות החוזרות ברוב ייעוצי השינה, ולמעשה מהוות חלק מרשימת ההנחיות המומלצות לכל אדם באשר הוא.

בעיה נפוצה של רבים באוכלוסייה היא חוסר היכולת או הרצון להקנות לעצמם הרגלי שינה קבועים, פחות או יותר: למשל עקב אורח החיים הדינמי והלא צפוי המאפיין את העת הנוכחית. למרות הקשיים, כן חשוב לנסות להקפיד ככל שניתן על שעות קבועות של שינה והשכמה (כולל בשבתות ובחופשים, אגב).

הרגלי התזונה והשתייה של האדם עשויים להשפיע במידה רבה על איכות ומשך השינה. רצוי מאוד שלא לאכול ארוחה "כבדה" מדי בשעות שלפני השינה, אלא ליצור מרחב זמן מספק ולאכול במידת הצורך משהו קל לפני השינה. בנוסף לכך רצוי להימנע משתייה של משקאות או מאכלים המכילים קפאין ומשקאות אלכוהוליים בשעות שלפני השינה. פעילות גופנית מאומצת ועישון הן פעולות נוספות שרצוי להוציא מלוח הזמנים של שעות הערב.

כמובן שכדאי לנסות בכל מקרה לסגל אורח חיים רגוע ושליו ככל האפשר, ולהימנע מדאגות יום-יומיות בשעות הערב. כך למשל חשוב שלא לקחת את העבודה למיטה ולא להירדם בזמן שהטלוויזיה דולקת. המיטה צריכה לשמש לשינה, או לכל היותר לשינה ולקיום יחסי מין מפעם לפעם.

מהדוגמאות שהובאו כאן אפשר לראות שהרגלי השינה מושפעים במידה לא מבוטלת מאורח החיים של האדם, ומהיבטים דוגמת תזונה, פעילות גופנית וכן הלאה. לכן ייעוץ שינה כולל בתוכו התייחסות לשגרה של האדם ולפעולות שהוא מבצע לאורך היום, בערב ולקראת הלילה.

קשה לחיות עם חסכי שינה, מוטב לטפל בבעיה

אם אתם סבורים שדבר מה בשינה שלכם דורש שינוי, מומלץ שלא להשתהות עם תחילת האבחון והייעוץ הפרטני. בעיות שינה חמורות אינן נפתרות מעצמן, אלא עלולות להחמיר בצורה משמעותית בהיעדר אבחון מדויק וטיפול ממוקד. זה המינימום שאפשר לבקש לפעולה אשר מהווה חלק משמעותי כל כך מהחיים שלנו.

מקורות ולקריאה נוספת:
Healthy Sleep Tips – Sleep Foundation
Sleep Tips: 6 Steps to Better Sleep
Sleeping Tips for Adults – Ministry of Health

 

אולי יעניין אותך גם:

נדודי שינה כרוניים וכאב: איך פורצים את המחזור

דילוג לתוכן