חוסר אנרגיה ועייפות כרונית

חוסר אנרגיהעייפות כרונית אינה מצב רגיל, ואינה נעלמת לאחר שנת לילה טובה. מצב כרוני זה מערער בהדרגה את החיים עד שהוא פוגע בבריאות.

אנשים הפונים להתייעצות רפואית בעקבות עייפות, מקבלים בדרך כלל תשובות מעורפלות מהרופא המטפל, המסבירות שמדובר בתסמינים נורמאליים לחלוטין. עם זאת אין להקל ראש במצב וכדאי לקחת את זה ברצינות ולמרות שעייפות אינה מחלה, עליה להיות מטופלת היטב.

מסתמן כי אדישות עולם הרפואה לעייפות כרונית היא בעיה רצינית. אנשים הסובלים מהמצב נותרים חסרי אפשרויות להתמודד עם העייפות, מה שמוביל להזדקנות מוקדמת, פגיעה במערכת החיסון ובסופו של דבר סיכון מוגבר למחלות. אך אין צורך להילכד במעגל עגום זה. עייפות, בין אם היא קלה, בינונית או חמורה, ניתנת היטב לטיפול, המוביל להשבת האנרגיה והאהבה לחיים.

המעגל המתדרדר של עייפות כרונית

עם פסילת כל מצב רפואי רציני אחר, עייפות כרונית מתחילה להיות בעיה מטעה. הדרישות המוצבות על הגוף גבוהות יותר מהתמיכה אותה הוא מקבל. הדפוס מתחיל עם עייפות קלה הנעלמת לאחר שנת לילה טובה, אך אז אדם מגלה שהתסמינים נמשכים ומחמירים עם הזמן, ושנת לילה טובה מותירה אותו עדיין עייף.

לעיתים ההידרדרות מופעלת כתוצאה מאירוע מלחיץ במיוחד, כגון התקף שפעת או תקופה ממושכת של נדודי שינה. במקרים אחרים הגורמים הראשוניים מסתוריים יותר, והאפשרות מטרידה יותר. תסמיני עייפות כרונית נוטים להחמיר לאט עם הזמן, ומובילים לתסמינים אחרים כגון דיכאון, אכילה שאינה מבוקרת ועלייה במשקל.

תסמיני עייפות כרונית

התסמינים נוטים להיבנות ולהחמיר בהדרגה, כשהעייפות עשויה להתבטא באופנים שונים, ולהימשך מספר שבועות או יותר. בסופו של דבר התופעות הן כמעט קבועות וכוללות:

  • תחושת תשישות נפשית וגופנית.
  • עייפות בבוקר, אילו לאחר לילה שלם של שינה.
  • ערפול מוחי.
  • חוסר יכולת להתאושש ממחלה או ממתח.
  • כאבי ראש.
  • כאבי מפרקים.
  • כאבי שרירים לאחר מאמץ גופני.
  • מצב רוח דכאוני וחוסר אנרגיה.
  • זיכרון לקוי לטווח הקצר, בלבול ועצבנות.
  • סחרחורות.
  • תשוקה עזה למזון, במיוחד לממתקים או פחמימות.
  • תלות בקפאין, סוכר ואלכוהול, במיוחד בשעות אחר הצהריים והערב.
  • תשוקה עזה לשינה לאחר שש בערב.

המפתח הוא לא להתעלם מתסמינים קלים של עייפות. אם תסמינים אלו נמשכים למעלה מעשרה ימים, יש להתייחס אליהם ברצינות, להתייעץ עם הרופא ולבקש בדיקת דם על מנת לשלול מצבים משניים רציניים כגון זיהום חיידקים או וירוס. תרופות רבות עלולות לגרום לעייפות כתופעת לוואי לכן יש לבדוק תחילה נושא זה, אך לא לחדול מהשימוש בתרופה ללא אישור הרופא.

טיפול בעייפות כרונית

גם אם בדיקות הדם אינן מעידות על ממצאים חריגים, אין להתעלם מהתסמינים המתמשכים של עייפות. החדשות הטובות הן שרפואה תפקודית משפרת את המצב. הצעדים לטיפול והתמודדות עם העייפות הם:

הרגלי תזונה

לעיתים קרובות הדבר הראשון החסר באורח החיים המאופיין בקצב גבוה הוא תזונה נכונה. מתח ועייפות עלולים להוביל לתשוקה לאכילה מוגזמת של פחמימות. הגוף פועל על הורמון קורטיזול הזקוק למקור זמין של אנרגיה, כ שהמוח שולח אותות כמיהה לחומרים כגו ניקוטין, קפאין או סוכר.

אך חומרים אלו הם תגבורות זמניות בלבד אשר בסופו של דבר שולחים את הגוף לקריסה. הגבלת סוכרים ופחמימות, אכילת שלוש ארוחות מאוזנות היטב ביום, עם שני חטיפים, משפרים את הבריאות, משחזרים ומשמרים את רמות האנרגיה.

שינה. אין כמו שנת לילה טובה בחדר חשוך להסדרת פלט הורמונאלי, במיוחד מלטונין. מבוגרים זקוקים לשבע עד תשע שעות שינה מידי לילה, לשם קבלת השפעה משקמת. מתח נפשי, חרדה, כאב כרוני, קפאין, אלכוהול, גלי חום, הזעות לילה, חולי ואלרגיות הם גונבי שינה ידועים. יש להסיר מחדר השינה את המפגעים הידועים כגון טלוויזיה, אור, מחשבים אישיים, סביבת שינה לקויה ומיטות שאינן נוחות.

טיפול במתח נפשי כרוני. משפיע על הגוף ועל בלוטת יותר הכליה. טיפול בלחץ דורש תכנית טיפול הכוללת מנוחה, תוספי תזונה, פעילות גופנית סדירה ושיטות הרפיה.

דילוג לתוכן