עייפות כרונית אצל גברים

עייפות כרונית בגבריםבאופן עקרוני תסמונת התשישות הכרונית פוגעת בשכיחות גבוהה יותר בנשים מאשר בגברים ולכן ישנם המתייחסים אליה כאל מחלה נשית. עם זאת, ישנם גברים רבים הלוקים בתסמונת. מעבר לכך, ישנם לא מעט גורמים שיכולים להוביל להתפתחות של עייפות כרונית בגברים, שלא קשורים בהכרח לתסמונת התשישות הכרונית.

חלק מהגורמים רלוונטיים לנשים ולגברים כאחד וחלק מהם ייחודיים לגברים. אחד מהגורמים המרכזיים לתשישות הייחודיים לגברים קשור לירידה בריכוז הטסטוסטרון בדם. בגורם זה נעסוק במאמר שלפניכם.

גיל המעבר בגברים

בדרך כלל כשמשתמשים במושג "גיל המעבר", מתייחסים לתקופה מסוימת במהלך חיי האישה במהלכה מתרחשים שינויים הורמונליים שונים והמחזור החודשי נפסק.

עם זאת, בשנים האחרונות הולכת ומתבהרת התמונה לפיה גם גברים עוברים תקופה מסוימת המאופיינת בשינויים הורמונליים, שראויה להיקרא גיל המעבר, כאשר בדרך כלל תקופה זו מופיעה בשלב מוקדם יותר בגברים מאשר בנשים.

לפי ההערכות העדכניות ביותר נראה כי נכון להיום כמאה אלף גברים בישראל סובלים מתופעות שונות הקשורות לגיל המעבר, אך כ- 95 אחוז מהם לא מטופלים או לא מאובחנים.

טסטוסטרון בגברים – הרבה יותר מתפקוד מיני

ישנה סברה הרווחת בקרב הציבור הרחב לפיה הטסטוסטרון בגברים רלוונטי בעיקר לתפקוד המיני וכפועל יוצא מכך, מחסור בטסטוסטרון יבוא לידי ביטוי בעיקר בתחום זה. עם זאת, מדובר בסברה שגויה שכן התסמינים המופיעים בעקבות ירידה בריכוז הטסטוסטרון בגברים מגוונים מאוד וכוללים בין היתר אדישות, נטייה לסוכרת, השמנה, דיכאון ומצב רוח ירוד, חולשת שרירים, הפרעות שינה וכמובן שגם עייפות כרונית.

מדוע קיימת בעיית תת אבחון של חסר בטסטוסטרון?

בנשים ההפסקה של המחזור החודשי מהווה סימן ברור מאוד לשינויים ההורמונליים המאפיינים את גיל המעבר. לעומת זאת בגברים הירידה בריכוז הטסטוסטרון הדרגתית יחסית ובהתאם לכך גם הירידה בתפקוד, כך שהביטויים של גיל המעבר קשים יותר לזיהוי ואבחון.

עם זאת, לפי ההערכות העדכניות ביותר של החוקרים העוסקים בתחום זה, נראה כי עד מחצית מהגברים יסבלו ממחסור בהורמון זה, באופן כזה שישפיע בצורה עמוקה על בריאותם ואורח חייהם.

כמו כן אחת מהסיבות בגינן רמת האבחון נמוכה כל כך, קשורה לעובדה שרופאים ומטופלים רבים רואים בתסמינים האופייניים לבעיה ההורמונלית חלק אינטגרלי מתהליך ההזדקנות הטבעי. כתוצאה מכך, המטופלים לא מופנים לקבלת טיפול ופשוט סובלים מהתסמינים הרבים והמגוונים.

טיפול בעייפות על רקע רמות נמוכות של טסטוסטרון בגברים

רבים לא יודעים זאת, אבל הטיפול המתאים לגברים הסובלים ממחסור בטסטוסטרון כלול בסל הבריאות. הטיפול מבוסס על תחליפי טסטוסטרון הניתנים בצורת ג'ל, כדורים או זריקות. כמובן שלפני התחלת הטיפול יש לוודא באמצעות הבדיקות המתאימות כי מקור העייפות אכן ברמות טסטוסטרון נמוכות. זאת ניתן לעשות על ידי שלילת גורמים אחרים ועל ידי בדיקת דם לבירור רמת הטסטוסטרון.

דילוג לתוכן