נשירת שיער ועייפות כרונית – התמודדות וטיפול

נשירת שיעראובדן שיער, או שיער דליל הם בעיות נפוצות וחשובות, במיוחד לאנשים הסובלים גם מתסמונת עייפות כרונית. כששני מצבים אלו קשורים, הטיפול כרוך בהשלמת חוסרים תזונתיים וטיפול בבעיות בלוטת התריס.

חוסרים בברזל הם מרכיב מפתח בנשירת שיער. למעשה, למרות העובדה שרוב הרופאים מבצעים בדיקת דם מיוחדת למדידת מחסור או עודף בברזל, בדיקות רבות מצביעות על רמות נאותות של ברזל. מחקר חדש שנערך בקרב חולי מחלות כרונית ואף אנמיה קלה, הקשורה לעייפות כרונית, הראה שבדיקות ברזל המניבות תוצאות מתחת למאה, העידו על אבחנת חוסר ברזל.

משמעות בעיות שיער בעייפות כרונית

כשהתסמינים כה מרובים וגורמים להשבתה, אדם הסובל ממצב זה נאלץ להסתגל לשינויים משמעותיים ביכולת התפקוד שלו. לכן זה נראה אולי טיפשי או קל דעת לדבר על בעיות שיער כשהבעיות האחרות נראות גדולות יותר.

יחד עם זאת, האופן בו אדם נראה משפיע באופן משמעותי על הערכתו העצמית, הסובלת מפגיעה עם אובדן היכולות והעצמאות הקשורות לעייפות כרונית. נשירת השיער נתפסת גם כ"עוד דבר אחד" אותו לקחה המחלה.

בנוסף, למרות שתופעות נשירת שיער ועייפות קשורות זו בזו, ניתן לטפל בתסמיני השיער מיד כשמתחילים להבחין בסימנים הראשונים, כך שניתן יהיה לחזות או למנוע התגברות תסמינים אחרים ולפחות להתכונן לקראת השפעות משמעותיות יותר.

הגורמים לנשירת שיער בעייפות כרונית

אנשים הסובלים מתסמונת עייפות כרונית, חווים גורם שכיח ביותר של נשירת שיער יוצאת דופן. מצב זה מתרחש כאשר מחזור נורמאלי וטבעי של נשירת זקיקי שיער מדלג על השלבים האקראיים הרגילים עקב המחלה. כתוצאה מכך נוצרת נשירת שיער חריגה אשר מתחילה כשלושה עד תשעה חודשים לאחר פרוץ תסמיני המחלה. סוג זה של נשירת שיער ניתן לטיפול.

מתח הנוצר כתוצאה מבעיות שינה גורם, בין היתר, לנשירת שיער, בהקשר תגובתי. החדשות הטובות הן שנשירת השיער היא זמנית וזקיקי השיער ישובו לייצר שיער, היות והתקרחות היא מחלה אוטואימונית הניתנת לטיפול. התקרחות נשית מצביעה על טסטוסטרון גבוה הניתן לבדיקה באמצעות בדיקת אינסולין בדם. טיפול נכון משפר עמידות לאינסולין עם תרופות ומניעת עודף סוכר.

טיפול בנשירת שיער במצב של עייפות כרונית

שני המצבים ניתנים לטיפול באמצעות תמיכה תזונתית הכוללת ויטמינים לשיפור האנרגיה, בתוספת נטילת גלולת ברזל במינון של 29 מיליגרם למשך חצי שנה עד שנה. אין לקחת ברזל אם תוצאות הבדיקות מניבות רמה של מעל מאתיים.

תכנית הטיפול משפיעה גם על צמיחת השיער ומשפרת באופן משמעותי את איכות החיים בעייפות כרונית ונשירת שיער הנגרמת עקב מתח, המתבטא בדילול שיער. הטיפול צריך להשפיע על בלוטת התריס, גם אם תוצאות הבדיקות מעידות על מצב "נורמלי". במקביל יש להקפיד על טיפול לצמיחת השיער.

עיצוב השיער במצב של עייפות כרונית

תסמיני שיער עשויים לשנות את אופן הטיפול הרגיל בשיער, שכן שיער דליל גורע מהתספורת, ונשירת שיער משמעותית מדללת את השיער, לעיתים עד למצב של התקרחות. אנשים רבים משנים או מתאימים את סגנונות השיער שלהם כתוצאה מבעיות אלו.

במצב של עייפות כרונית יש לנקוט בגישת עיצוב וטיפול מיוחדת לשיער, אך אנשים הסובלים ממצב זה מתקשים לטפל בסגנון השיער, להחזיק מברשת, או לקלוע צמה. תנועות הזרוע הנעה מטרידות ועשויות להוביל לתשישות רצינית, כמו גם לעייפות שרירים משמעותית. לכן מומלץ לחדול מהשימוש בכלים לטיפול בשיער, ולהימנע מעיצוב מסובך מידי. במקום זאת ניתן להתייעץ עם מומחה שיער ולקבל ממנו את הטיפול המקיף הבריאותי הטוב ביותר.

דילוג לתוכן