עייפות כרונית בגיל ההתבגרות

תשישותאנשים הסובלים מתסמונת עייפות כרונית מותשים במידה כה קיצונית, עד שאינם מסוגלים לנהל חיים תקינים. כשמנוחה אינה מסייעת, ומחלות אחרות אינן מסבירות את התופעה, והתסמינים נמשכים לפחות חצי שנה ומלווים בתסמינים נלווים כגון כאבי שרירים ושינה מוגברת, ניתן לקבוע אבחנה מדויקת של עייפות כרונית.

החיים של בני הנוער כיום מורכבים מהיבטים רבים, כולל הצורך להצליח בלימודים, התמודדות עם מצבים חברתיים, השפעות צמיחה אישית ועיסוק במשרות ראשוניות המעניקות להם כישורים עתידיים ועוד.

עם כל השינויים המתרחשים בחייהם, אין זה פלא שמתבגרים רבים סובלים לעיתים קרובות מתשישות, ונוטים להתלונן לעיתים קרובות על עייפות. יחד עם זאת, עייפות כרונית בקרב מתבגרים מעידה אף על בעיה בריאותית בסיסית. רופא מסייע בקביעה אם הגורם לעייפות קיצונית בגיל העשרה נובעת מחוסר שינה או מגורם רפואי בסיסי.

תסמיני עייפות כרונית בגיל ההתבגרות

זוהי עייפות קיצונית המאופיינת בתסמינים הנמשכים למעלה מיממה רצופה. בני נוער הסובלים ממצב זה עשויים לישון במשך כל סוף השבוע ועדיין לחוש עייפות ועצבנות לאחר מכן. תסמינים אחרים של עייפות כרונית כוללים קשיי שינה, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גרון וקשיי ריכוז.

גורמים וגורמי סיכון

מגוון מצבים בריאותיים עלולים לגרום לעייפות כרונית בגיל ההתבגרות. חלק מהגורמים כוללים דיכאון, אנמיה, לחץ דם נמוך, אלרגיות, חוסר שינה, ובעיות בבלוטת התריס. מחלת הנשיקה היא אחד הגורמים השכיחים ביותר לעייפות קיצונית בקרב בני נוער.

אחד מגורמי הסיכון הנפוצים ביותר של עייפות קיצונית בקרב בני נוער הוא לחצים בחיים החברתיים ובלימודים. בני נוער מתמודדים עם שפע התחייבויות הקשורות ללימודים ולחוגים, אך רבים מהם עובדים אף במשרה חלקית לאחר הלימודים. נערות רגישות יותר לעייפות כרונית בהקשר של אנמיה, בהשוואה לבנים. אנמיה נגרמת כתוצאה מחוסר ברזל בתאי הדם האדומים, ונערות נוטות לאבד ברזל במהלך הווסת.

שיטות מניעה וטיפול

אם העייפות קשורה פשוט לחוסר שינה, הפתרון הטוב ביותר הוא להקפיד על לוח זמנים קבוע לשינה. בני נוער נוטים בדרך כלל לישון בסופי השבוע על מנת לפצות על חוסר שינה שנגרם במהלך השבוע. סוג של דפוס זה מחמיר עייפות כרונית, ולכן מומלץ לעודד בני נוער לישון בשעה קבועה מידי לילה ולא לישון עד מאוחר במהלך סוף השבוע.

שינויים בדפוסי השינה אינם מספיקים לפתרון עייפות כרונית בגיל ההתבגרות. מצב זה מעיד על בעיה בריאותית נוספת, במיוחד אם התסמינים נמשכים למעלה מחצי שנה. במקרים אלו, הרופא יאבחן את הגורם המדויק לעייפות הכרונית.

הטיפול עשוי להימשך תקופה ארוכה, בשל העובדה כי קיימים גורמים רבים לעייפות בקרב בני נוער. תוספי ברזל מסייעים לאנמיה, וטיפולי הורמונים מסייעים להקלת העייפות. עייפות כרונית הקשורה לדיכאון מאובחנת היטב על ידי פסיכולוג קליני או פסיכיאטר. טיפולים עצמיים כוללים פעילות גופנית, עיסוי, דיקור, ותזונה בריאה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב לגישת טיפול יעילה ביותר המסייעת לבני נוער להתמודד עם תסמונת עייפות כרונית. במהלך הטיפול, הם לומדים שיטות חדשות לחשוב על בעיותיהם ולהתמודד עימן. המטפל מדריך אותם לנקיטה בפעילה, ופיתוח ושימוש בשיטות המשפרות את חייהם. טיפול זה מוביל לשיפור משמעותי בחומרת העייפות, שיפור התפקוד הפיסי ושיפור ברמת הלימודים.

דילוג לתוכן