כמה צריך לישון בצהריים?

כמה צריך לישון בצהריים?מי מאתנו לא חולם לקחת פסק זמן ממטלות היום ליהנות משנת צהריים מענגת, ובכן לא כולם יכולים להרשות לעצמם את הלוקסוס המפנק אולם גם אלה אשר יכולים להרשות לעצמם הפסקה לשנת צהריים טוב שידעו: שנת צהריים כן אבל לזמן קצר.

תנומת כוח

התחושה המוכרת כי לאחר שנת הצהריים אתם מתעוררים וחשים עייפים יותר מעידה כי ישנתם יותר מדי, ליתר דיוק שינה מעל 30 דקות בצהריים תוביל לתחושה זו, מומחי השינה ממליצים לישון במהלך היום לפרקי זמן קצרים – שינה המכונה תנומת כוח. תנומה זו אורכת בין 10 ל-20 דקות והיא מועילה רבות למוח, התהליך דומה לזה של הפעלת המחשב מחדש, גם מוחנו זקוק לכבוי והפעלה מחדש מדי פעם. תנומת הכוח עשויה להחזיר לנו אנרגיות ולרענן את המחשבה.

מנגנון השינה

השינה מחולקת לארבעה מחזורים האורכים 90 דקות כל אחד, על מנת ליהנות משינה טובה ומלאה יש לישון בלילה ארבעה מחזורים כלומר לישון 6 שעות על מנת שלא להתעורר עייפים ועל מנת שהגוף שלנו יחזיר לעצמו את מצבורי האנרגיה ואת חיוניותו. בחלק מהמחקרים עולה כי שינה מעבר ל-6 שעות דווקא תגרום לעייפות במהלך היום, מנגנון השינה פועל באופן דומה לזה של הרעב וכאשר הגוף שלנו דורש יותר שעות שינה אנו עלולים דווקא לסבול יותר מעייפות, זהו מנגנון הפוך והפתרון לבעיה הלוגית הזו היא תנומות קצרות.

השפעות התנומה

10-20 דקות- אורך אידאלי לתנומה המחזירה את האנרגיה לגוף ומאפשרת ערנות. השינה הקצרה שאינה עמוקה מאפשרת התאוששות מהירה ותחושת חיוניות ללא תחושות של רוגז או עצבנות.

30 דקות – שינה בעלת השפעה מיטיבה אולם גוררת אחריה זמן התאוששות של 30 דקות במהלכו תחושו עייפות רבה.

60 דקות – שינה המועילה לזיכרון, הן לזכירת עובדות והן לזיהוי פרצופים ולכן מומלצת לפני מבחנים חשובים, הגוף נכנס למצב שינה עמוק אולם השינה קצרה יחסית, קיים סיכוי לקום בתחושת עצבנות.

90 דקות – שינה באורך מחזור מלא, הגוף נכנס למצב של שינה עמוקה העשויה להיות משולבת בחלומות, נמצא כי שינה מסוג זה תורמת ליצירתיות וכן לזיכרון הרגשי והמנהלי הקשורים ביכולות מוטוריות וקוגניטיביות. על אף שמדובר במחזור שינה שלם לא אמורה להיות בעיה להתעורר.

שנת צהריים – מועילה או מזיקה?

על פי סקרים כשליש מהישראלים ישנים בצהריים בזמן ממוצע של שעה ורבע, אולם מחקרים מראים כי שינה הנמשכת למעלה מ-40 דקות עלולה להזיק לבריאותכם ולגדיל את הסיכון לפתח תסמונת מטבולית העלולה לגרום להשמנה בטנית, יתר לחץ דם, עלייה ברמת הטריגליצרידים בדם, עלייה ברמת הסוכר בדם וירידה ברמת הכולסטרול הטוב.

לעומת מחקר זה מחקרים אחרים מציגים השפעות חיוביות של שנת הצהריים בהקטנת הסיכון להתקפי לב אולם כל המחקרים הללו אינם מעידים על תוצאות חד משמעיות ובאופן כללי שינה קצרה של 30 דקות בצהריים הינה בעלת השפעה חיובית, כך שאם יש בידכם הזדמנות להניח את הראש מדי פעם לכחצי שעה או שעה בצהריים אין מקום לדאגה אלא להפך, זה יעשה לכם רק טוב.

שנת צהריים היא דרך טובה להעלות את רמת האנרגיה בגוף ועשויה לשפר את היכולת השכלית, יכולת המחשבה ולהועיל לערנות. גם תנומה קצרה תשפיע עליכם לטובה ומומלץ להגביל את שנת הצהריים ל-30 עד 45 דקות, שינה זו לא פוגעת בשנת הלילה וכאמור תורמת לתפקוד ולבריאות הכללית.

דילוג לתוכן